لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۵

سکوت مقامات جمهوری اسلامی در برابر تعرض پلیس به زن جوان در خیابان


تعرض مامور پلیس در جمع همکاران خود به یک زن معترض در خیابان
تعرض مامور پلیس در جمع همکاران خود به یک زن معترض در خیابان

با وجود گذشت حدود دو روز از انتشار ویدئوی تعرض علنی یک مامور پلیس به یک دختر معترض در خیابان، مقام‌های مسئول در جمهوری اسلامی هنوز به این ویدئو واکنشی نشان نداده‌ و سکوت کرده‌اند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی از روز پنج‌شنبه، ۲۱ مهرماه، با نشر این ویدئو خواستار پاسخگویی حسین اشتری، فرمانده پلیس ایران، شده‌اند، اما هنوز پاسخی نگرفته‌اند.

این ویدئو که موجی از خشم در فضای مجازی فارسی‌زبان را برانگیخته آشکارا و به‌روشنی نشان می‌دهد که یکی از نیروهای پلیس ضدشورش جمهوری اسلامی، با لباس فرم و در جمع همکاران خود در ملاء عام به زنی معترض به قصد تحقیر، تنبیه یا ارعاب او دست‌درازی می‌کند.

دو زنی که هنگام ضبط، روی این ویدئو صحبت می‌کنند، به خندیدن ماموران پلیس پس از دست‌درازی همکارشان به این زن اشاره می‌کنند.

از سرنوشت زن جوان معترض به حجاب اجباری هنوز خبری منتشر نشده است، اما آن چه در این ویدئو دیده می‌شود آن است که وی در نهایت موفق به فرار از دست ماموران، دست‌کم در محدوده دید مخاطبان ویدئو، می‌شود.

کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که رفتار ماموران در این ویدئو نشان می‌دهد تعرض به قصد تحقیر زنان، اقدام فردی این مامور و «تخلف» نیست، بلکه رفتار و دستوری «سیستماتیک» است.

با آن که پیش از این، ویدئوهای متعددی از خشونت پلیس ایران علیه پیر و جوان، یورش به منازل مسکونی، شلیک مستقیم به شهروندان و آسیب‌ رساندن به اموال عمومی و خصوصی مردم از جمله خودروها و مغازه‌ها در دوره‌های مختلف اعتراضات در ایران منتشر شده، تاکنون ویدئویی از تعرض علنی به زنان از سوی ماموران حکومت منتشر نشده بود.

در دوره اخیر اعتراضات که پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت شعله‌ور شد و زنان و اعتراض به حجاب اجباری در آن نقش پررنگی دارد، استفاده از الفاظ رکیک از سوی ماموران پلیس به زنان معترض و آزار کلامی و فیزیکی آنها در حین بازداشت منتشر شده است.

در ویدئوی مشهور دیگری که ماموران لباس‌شخصی سر زنی را حین بازداشت به جدول می‌کوبند، یکی از ماموران، حین درگیری، پستان زن را لمس می‌کند.

جواد موگویی، مستندساز حزب‌الله و نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، در چندین پست اینستاگرامی به استفاده از الفاظ رکیک از سوی نیروهای لباس‌شخصی و پلیس در برخورد با معترضان اشاره کرده است.

وی در تازه‌ترین پست اینستاگرامی خود از مشاهداتش در روز ۲۱ مهر نوشته: «به نیروهای درجه‌دار سپاه، بازنشسته‌های موی سفید ۴۵ تا ۵۵ سال را هم افزودند. تیپ ویژه صابرین سپاه هم در میدان انقلاب مستقر بود. یحتمل به‌ خاطر خشونت‌ها و بددهانی‌ها، تصمیم بر حذف بسیج گرفتند.»

محمدمسیح یاراحمدی، از دیگر کاربران حزب‌الله، نیز با انتشار این ویدئو نوشته: «که یک ناشناسی قرآن آتش زد، شما غیرتی شدید، نه؟ این است یگان ویژه جمهوری اسلامی: آن از در مشت گرفتن سینه زنی که سرش را به جدول کوبیدند، این هم از دستمالی و تحقیر دختری که به اسارت گرفتندش.»

کاربران بسیاری در فضای مجازی به اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی اشاره کرده‌اند که در سال‌های اخیر بارها گفته‌اند اگر نظامیان جمهوری اسلامی تحت عنوان «مدافعان حرم» در سوریه نمی‌جنگیدند، نیروهای داعش به ایران می‌آمدند و مشخص نبود چه بر سر زنان و دختران ایرانی می‌آمد.

به طور ویژه، شماری از کاربران زن این پرسش را مطرح کرده‌اند که «داعش قرار بود چه کاری با ما بکند که شما نکردید؟» در این دوره از اعتراضات بسیار پیش آمده است که مردم ماموران امنیتی جمهوری اسلامی را با اعضای داعش مقایسه کرده‌اند.

از دیگر واکنش‌هایی که به طور مکرر و گاه به طنز در توییتر فارسی نوشته شده، ادعاهای حسین اشتری، فرمانده پلیس ایران، است که گفت: «اینها پلیس‌نماها و خراب‌کارهایی بودند که با پوشیدن لباس پلیس، قصد داشتند وجهه نیروهای جان بر کف پلیس را تخریب کنند.»

در سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی از آزار جنسی و کلامی فعالان سیاسی و مدنی زن به دست ماموران و بازجویان منتشر شده، اما هیچ مقامی در جمهوری اسلامی به این گزارش‌ها پاسخ نداده است.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG