لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۱

واکنش‌ها به درگذشت شجریان؛ «صدای دلسوز ملت هرگز خاموش نخواهد شد»


تجمع شهروندان در مقابل بیمارستان جم تهران
تجمع شهروندان در مقابل بیمارستان جم تهران

درگذشت محمدرضا شجریان واکنش‌های گسترده‌ای در بین گروه های مختلف اجتماعی در داخل و خارج ایران و همچنین در خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی و بین المللی داشته است.

شمار زیادی از علاقه مندان به محمدرضا شجریان عصر پنجشنبه در برابر بیمارستان جم تهران تجمع کرده و ترانه های او را خواندند.

در همین حال تصاویری که در شبکه های اجتماعی منتشر شده که نشان میدهد تجمع کنندگان شعارهای سیاسی از «جمله مرگ بر دیکتاتور» سردادند که واکنش نیروهای یگان ویژه را در پی داشته است.

خبرگزاری‌های بین المللی و سانه‌ها در بسیاری از کشور از جمله در آمریکا به درگذشت این استاد پرآوازه ایران پرداخته‌اند.

بسیاری از چهره‌های هنری و شخصیت های سیاسی و اجتماعی در پیامی‌هایی درگذشت محمدرضا شجریان را تسلیت گفته‌اند.

شهبانو فرح پهلوی هم در پیامی صوتی گفته است، «صدای بی‌همتای» محمدرضا شجریان به عنوان «دلسوز ملت ایران» و «استاد مسلم موسیقی» هرگز فراموش و خاموش نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، محمود دولت آبادی، نویسنده، نیز در پیامی به مناسبت درگذشت این استاد آواز ایران نوشته است: «تلخی پایانِ زندگی شجریان منحصر به این کمتر از یک سال اخیر نبود که با گرمای خانواده، دلدادگی پزشکان مجرب و علمِ پزشکی زنده نگه داشته شد. تلخی عمیق‌تر آن بود که هنرمند ممتاز آواز ایران در اوج کمال‌یافتگی، حضور و بانگِ بی‌نظیرش دریغ شد از مردمی که اکنون به سوگ او نشسته‌اند و اشک می‌ریزند.»

حسین علیزاده، نوازنده تار و موسیقیدان، در پیام به این مناسبت نوشته است: «مهر با تو آمد، مهر با تو رفت. اما تو نمی‌روی ‌و مهر با نام تو می‌ماند.»

کیهان کلهر، نوازنده کمانچه، در اینستاگرام نوشت: «جان از تن آواز رفت.»

علی اکبر شکارچی، نوازنده کمانچه و موسیقیدان نیز نوشته است، «نوع موسیقی و نبوغی که در ذات او بود، به گونه ای در تاریخ رقم خورده است که مرگ و زندگی را به هم درآمیخته.»

شهرام ناظری، استاد آواز، نیز در ویدئویی با خواندن تصنیف مشهور «مرغ سحر»، یاد محمدرضا شجریان را گرامی داشته است.

واکنش سیاسی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز در پیامی نوشته است، «استاد محمدرضا #شجریان چهره برجسته هنری و آفریننده ماندگارترین نواهای دلنشین ایرانی و خواننده ربنای رمضان، ميراث ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت. یقیناً ملت قدرشناس ایران، نام و یاد و آثار اين هنرمند محبوب را همواره در خاطره‌ها، زنده نگاه خواهد داشت.»

محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران نیز در پیامی ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت «هنرمند بزرگ و بلند آوازه»٬ نوشته است، «نام شجریان به عنوان هنرمندی صاحب مکتب و دارای ابداعات فراوان در یاد و خاطره فرهنگ و ادب و هنر فاخر این مرز و بوم درخشان و پر طنین باقی خواهد ماند.»

محمدجوادظریف، وزیر خارجه ایران، وزرای فرهنگ، بهداشت، ورزش و شمار دیگری از مقام‌های دولت حسن روحانی به درگذشت محمدرضا شجریان واکنش نشان داده‌اند.

نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، در پیامی در توییتر درگذشت محمدرضا شجریان را تسلیت گفته است.

نچیروان بارزانی نوشته است: «تنها صداست که می ماند... بانهایت اندوه درگذشت خسرو آواز ایران زمین و اسطوره تکرار ناشدنی موسیقی را به خانواده محترم شجریان، جامعه هنری و دوستداران ایشان تسلیت عرض می‌نمایم.»

خانواده میرحسین موسوی، رهبر جنبش سبز نیز در پیامی برای درگذشت استاد آواز ایران گفته‌اند، «هرچند سال‌ها به جفا صدایش در بند بود، در عوض، مردم هنردوست قدرش را همیشه دانسته و مشتاق شنیدن صدایش بودند.»

شاهزاده رضا پهلوی نیز در پیام در توییتر نوشته است: «صدای خسرو آواز ایران خاموش نمی‌شود.»

مریم رجوی، رئیس شورای مقاومت ملی نیز در پیامی به همین مناسبت گفته است، «متاسفانه ایران یکی از بزرگترین هنرمندان خود را از دست داد.»

واکنش آمریکا

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در توییتر خود به درگذشت محمدرضا شجریان واکنش نشان داده است.

مورگان اورتگاس نوشته است، ما در سوگواری برای استاد آواز، محمدرضا شجریان، که صدا و شجاعت او الهام بخش بسیاری از مردم بود، به ایرانیان می پیوندیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرده است: «متأسفانه، زمانی که ایرانیان برای ادای احترام به او به خیابان ها سرازیر شدند، اراذل و اوباش شبه نظامی حکومت برای ضرب و شتم آنها به خیابان ها هجوم آوردند.»

XS
SM
MD
LG