لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۴

علی شمخانی: ایران برد موشک‌های خود را افزایش نمی‌دهد


علی شمخانی می‌گوید که ایران به دلیل دکترین دفاعی‌اش برد موشک‌های خود را افزایش نمی‌دهد.
علی شمخانی می‌گوید که ایران به دلیل دکترین دفاعی‌اش برد موشک‌های خود را افزایش نمی‌دهد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران می‌گوید جمهوری اسلامی «هیچ‌ گونه تنگنای علمی و اجرایی» برای افزایش برد موشک‌های خود نداشته، اما «صرفاً بر اساس دکترین دفاعی خود اراده‌ای برای ارتقای برد» موشک‌هایش ندارد.

یکی از دلایل خروج آمریکا از توافق برجام، فعالیت موشکی جمهوری اسلامی اعلام شده و مقام‌های اروپایی از جمله ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز به جمهوری اسلامی هشدار داد‌ه‌اند در صورت بی‌نتیجه بودن گفت‌وگوها بر سر برنامه موشک‌های بالیستیک ایران، پاریس آماده است تا تحریم‌های تازه‌ای علیه تهران اعمال کند.

مقام‌های جمهوری اسلامی هم با رد هرگونه مذاکره درباره برنامه موشکی خود، اعلام کرده‌اند که موشک‌های تولیدی‌ تهران، قابلیت حمل سلاح هسته‌ای ندارد و از این رو، ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیست.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که پس از حصول توافق هسته‌ای وین در سال ۹۴ و با هدف تایید آن صادر شد، از ایران خواسته از توسعه موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند خودداری کند.

حال علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، با وجود درخواست‌های تازه اروپا از جمهوری اسلامی برای توقف برنامه موشکی خود گفته است که «ایران هیچ گونه تنگنای علمی و اجرایی برای افزایش برد موشک‌های نظامی نداشته» است.

وی در همایش ملی فناوری فضایی و کاربردهای آن دانشگاه علم و صنعت افزود که تهران «صرفاً بر اساس دکترین دفاعی خود در کنار تلاش مستمر برای ارتقاء دقت، اراده‌ای برای ارتقای برد موشک‌ها ندارد.»

شمخانی «فضاسازی» رسانه‌های غربی و اسرائیل برای «مرتبط کردن» برنامه‌ فضایی جمهوری اسلامی به توسعه توانمندی‌های موشکی را «دادن آدرس غلط برای ایجاد انحراف در افکار عمومی» عنوان کرد.

به گفته وی، «هیچ رسوایی برای رژیم صهیونیستی که مدعی داشتن قدرت اطلاعاتی برتر است، بالاتر از این نیست که هم‌زمان با هیاهوهای کودکانه متوجه شود که وزرای کابینه‌اش به منابع اطلاعاتی تبدیل شده‌اند و زیر پایش صدها کیلومتر تونل حفر شده و موشک‌های نقطه‌زن در دستان... رزمندگان مقاومت در غزه و لبنان آماده‌اند که حماقت احتمالی‌اش را با جهنمی از آتش پاسخ دهند.»

اشاره وی به بازداشت گونِن سِگِو، وزیر انرژی پیشین اسرائیل است که به جاسوسی برای جمهوری اسلامی ایران متهم شده است.

مقام‌های بلندپایه نظامی از جمله فرماندهان نظامی بارها اسرائیل را به «محو شدن از نقشه جهان» تهدید کرده‌اند و تنش‌های لفظی میان دو کشور با حمله به پایگاه‌های ایران در سوریه از سوی اسرائیل افزایش یافته است.

پس از هشدار اخیر حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، به بنیامین نتانیاهو درباره تبعات جنگ جدید در منطقه، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران نیز تهدید کرد که جنگ جدید در منطقه «محو» اسرائیل را «در پی خواهد داشت».

حسین سلامی در واکنش به تهدیدهای مقامات اسرائیل برای هدف قرار دادن مواضع ایران‌‌ در سوریه گفت: «راهبرد ما محو اسرائیل از جغرافیای سیاسی جهان است و به‌ نظر می‌رسد با شرارت‌هایی که اسرائیل در حال انجام است، خودش را به این واقعیت نزدیک می‌کند.»

حساب کاربری «اسرائیل به فارسی» در توئیتر نیز در واکنش به سخنان آقای سلامی نوشت: «آقای سلامی، آلمان نازی هم سعی کرد، اما عاقبت رژیم‌های مستبد یکی است‌.»

منابع: خبرگزاری‌های ایسنا، ایرنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG