لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۸

دامنه اعتراضات به قرنطینه کرونایی در چین به شهرهای مختلف گسترش یافت


درگیری پلیس و معترضان در شهر شانگهای
درگیری پلیس و معترضان در شهر شانگهای

در پی آغاز اعتراضات مردمی در منطقه سین‌کیانگ در غرب چین و پکن پایتخت این کشور به‌دلیل تشدید قرنطینه کووید-۱۹، صدها نفر روز یکشنبه ششم آذر در شهر ووهان، محلی که برای اولین بار سه سال پیش این ویروس شناسایی شد، دست به اعتراضات خیابانی زدند.

خبرگزاری رویترز از قول شاهدان عینی از بازداشت برخی معترضان توسط پلیس چین خبر داده است.

اعتراضات در چین بعد از مرگ ۱۰ نفر در آتش‌سوزی ساختمانی در شهر اورومچی در منطقه سین‌کیانگ در روز پنج‌شنبه آغاز شد. معترضان می‌گویند قوانین سفت و سخت قرنطینه کووید-۱۹ مانع از خروج ساکنان از این ساختمان و امدادرسانی به آن‌ها شد.

رویترز می‌نویسد طی روز جاری صدها نفر در شانگهای نیز با سر دادن شعارهای ضد قرنطینه تجمع کردند و با برخورد پلیس مواجه شدند.

چین طی سه سالی که از شیوع کرونا می‌گذرد تحت قرنطینه شدید اداره می‌شود و دولت شی‌ جین‌‌پینگ کماکان بر سیاست «کووید صفر» اصرار دارد.

طی ماه‌های گذشته و با اوج‌گیری شیوع کرونا در چین، محدودیت‌های کرونایی نیز شدت گرفته است.

اورومچی با چهار میلیون جمعیت، شاهد یکی از طولانی‌ترین قرنطینه‌های این کشور بوده و ساکنان شهر تا ۱۰۰ روز از خروج از خانه‌های خود منع شده‌اند.

هم‌اکنون، بر اساس آمارهای رسمی، روزانه ۴۰ هزار نفر در چین به کرونا مبتلا می‌شوند.

در پی آتش‌سوزی یک ساختمان مسکونی در اورومچی در روز پنج‌شنبه، مقامات محلی بدون اعلام قبلی در ساعات اولیه روز شنبه یک کنفرانس خبری برگزار کردند و گفتند تدابیر اتخاذ شده برای قرنطینه کووید ۱۹ مانعی برای دسترسی امدادگران و نیروهای آتش نشانی جهت نجات شهروندان گرفتار در این آتش سوزی نبوده است. اما کاربران در شبکه‌های اجتماعی همچنان روایت رسمی را زیر سوال می‌برند.

رویترز می‌نویسد روز یکشنبه نیروهای پلیس حضور گسترده‌ای در شانگهای داشت؛ اما باز هم صدها معترض وارد خیابان شدند و در حالی که برگه‌های سفیدی در دست داشتند، با واکنش نیروهای پلیس مواجه شدند.

یک شاهد محلی در گفت‌و‌گو با رویترز از بازداشت هفت معترض در شانگهای خبر داده و گفته است ما فقط خواهان حقوق اولیه انسانی خود هستیم.

یک شاهد عینی دیگر نیز گفته است نمی‌داند چرا در حالی که اعتراضات مسالمت‌آمیز و بدون خشونت برگزار می‌شود، پلیس بدون دلیل دست به بازداشت می‌زند.

شاهد عینی دیگری گفته است کشورش را دوست دارد، اما دولتش را نه: «من می خواهم آزادانه بیرون بروم، اما نمی توانم. سیاست کووید-۱۹ ما یک بازی است و هیچ مبنای علمی ندارد و با واقعیت سازگار نیست».

این گزارش همچنین می‌افزاید معترضان شانگهای در روز گذشته طی اقدامی کم‌سابقه شعار «مرگ بر حزب کمونیست چین، مرگ بر شی‌ جین‌پینگ» سر داده بودند.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از تجمع دهها نفر طی روز جاری در دانشگاه چینهوا در پکن و خواندن سرود ملی در اعتراضات به قرنطینه‌ها است.

تصاویر منتشر شده از شهر مرکزی ووهان نشان می‌دهد، صدها نفر از ساکنان آن روز یکشنبه به خیابان‌ها ریختند، موانع فلزی را شکستند، چادرهای آزمایش کووید را واژگون کردند و خواستار پایان قرنطینه شدند.

رویترز می‌گوید به‌صورت مستقل قادر به تایید صحت این تصاویر نیست.

این گزارش می‌افزاید اعتراضات عمومی گسترده در چین بسیار نادر است؛ جایی که در دوران شی‌ جین‌‌پینگ فضای مخالفت «کاملاً» از بین رفته و شهروندان مجبور هستند در رسانه‌های اجتماعی با خودسانسوری و ایما و اشاره اظهار نظر کنند.

حدود یک ماه پیش شی جین‌پینگ برای سومین دوره ریاست حزب کمونیست چین را به‌دست آورد و ناامیدی از تغییر وضعیت کشور افزایش یافته است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG