لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۸

جزئیات یورش «خوفناک» مأموران امنیتی به دانشگاه شریف


از معدود تصاویر منتشرشده از شامگاه یکشنبه
از معدود تصاویر منتشرشده از شامگاه یکشنبه

در ادامه سرکوب اعتراضات سراسری در ایران، شامگاه یکشنبه ۱۰ مهر نیروهای امنیتی همراه با شمار بسیاری از نیروهای موسوم به لباس‌شخصی با محاصره دانشگاه صنعتی شریف تهران و حمله به دانشجویان، ضمن ضرب و شتم و تیراندازی، شمار نامعلومی از دانشجویان را زخمی و یا بازداشت کردند و به مکان‌های نامعلومی انتقال دادند.

انجمن اسلامی دانشگاه شریف بامداد روز دوشنبه گزارشی از یورش «خوفناک» نیروهای امنیتی به این دانشگاه را در حساب توئیتری خود منتشر کرد و جزئیات این رویداد را شرح داد.

بر اساس این گزارش، دانشجویان معترض در محوطه دانشگاه با رسیدن به درِ دانشکده مهندسی انرژی با نیروهای لباس‌شخصی مواجه می‌شوند که با چند ون برای بازداشت آن‌ها آماده‌اند.

مأموران امنیتی در نخستین مواجهه، «سه دانشجو را دستگیر می‌کنند و دانشجوی چهارمی را با ضربه باتوم به سر راهی بیمارستان می‌کنند» و این آغاز حمله گسترده‌ای است که با تیراندازی با گلوله‌های ساچمه‌ای و پینت‌بال ادامه می‌یاید.

انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف در گزارش خود آورده است که در پی یورش مأموران امنیتی و لباس‌شخصی‌ها، دانشجویان به هنگام گریز با درهای بسته دانشگاه مواجه می‌شوند و خود را در محاصره نیروهای امنیتی می‌بینند.

در نتیجه این وضعیت، دانشجویان راهی پارکینگ دانشگاه می‌شوند تا از آن‌ طریق از معرکه جان به در ببرند، اما اعلام می‌شود که درِ ورودیِ پارکینگ هم باز نمی‌شود.

بر اساس گزارش انجمن اسلامی دانشگاه شریف، در همین زمان نیروهای لباس‌شخصی در طبقه‌های اول و دوم پارکینگ با باتوم و سلاح و موتور در کمین دانشجویان بوده‌اند و با شلیک گلوله‌های پلاستیکی و ساچمه‌ای از فاصلهٔ نزدیک و مخصوصاً به‌سمت دخترها آن‌ها را از حرکت باز می‌دارند و دانشجویان را بازداشت می‌کنند.

در این میان گروه دیگری از دانشجویان گرفتارشده در پارکینگ نیز بر اثر شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای و پلاستیکی زخمی می‌شوند، با این حال و به‌رغم شلیک گاز اشک‌آور، تعدادی از دانشجویان موفق می‌شوند «از طریق یک آسانسور وارد هایپرمارکت فامیلی شوند و فرار کنند».

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شریف نوشته است تا این مرحله دست‌کم ۳۰ تا ۴۰ نفر از دانشجویان دانشگاه شریف بازداشت شده‌اند که از وضعیت اکثر آن‌ها هیچ اطلاعی در دست نیست.

این در حالی است که از روزهای گذشته ویدئوهایی از تهدیدات برخی اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه علیه دانشجویان معترض منتشر شده بود که وعده سرکوب اعتراضات را می‌دادند.

در ادامه گزارش وقایع دیشب آمده است که دانشجویان گرفتارشده در پارکینگ به‌ناگزیر به محوطه دانشگاه برمی‌گردند، اما مجدداً «نیروهای امنیتی با تفنگ‌هایی در دست، نظاره‌گر دانشجویان هستند و به‌صورت گزینش‌شده، تعدادی از دانشجویان را از جمعیت بیرون می‌کشند و با خود می‌برند».

آنچنان‌که انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شریف گزارش کرده، نیروهای لباس‌شخصی در مواردی وساطت نیروهای حراست یا برخی استادان دانشگاه برای جلوگیری از بازداشت دانشجویان را نیز با ضرب و شتم آنان پاسخ می‌دهند.

در بحبوحه این رویدادها انتشار برخی ویدئوها از یورش مأموران به دانشگاه شریف در شبکه‌های اجتماعی موجی از نگرانی را در میان خانواده‌های دانشجویان و عموم کاربران ایجاد کرد به‌خصوص که گزارش شد شمار زیادی از دانشجویانی که مورد حمله قرار گرفتند «دانشجوهای ورودی ۱۴۰۱ بودند که دومین روز خود را در دانشگاه تجربه می‌کنند».

در پی این اطلاع‌رسانی، گزارش شد که شماری از مردم با ماشین برای کمک به دانشجویان راهی دانشگاه شریف شدند که همین موضوع منجر به ایجاد ترافیک سنگین در خیابان‌های اصلی اطراف دانشگاه شد و گروه‌هایی از مردم نیز خود را به سردر بسته دانشگاه رسانده برای درخواست آزادی دانشجویان شعار دادند.

در همین اثنا ویدئویی از حضور محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم دولت ابراهیم رئیسی در دانشگاه شریف منتشر شد که نشان می‌داد در پاسخ دانشجوهای معترض، آنان را به هدر دادن بیت‌المال متهم می‌کند و می‌گوید «قانون را که رعایت نکنید، باید هزینه‌اش را بدهید».

آقای زلفی‌گل همچنین در واکنش به شکایت و اعتراض دانشجویان از رخمی و مجروح‌شدن‌شان توسط نیروهای لباس‌شخصی و امنیتی، از دانشجویان می‌خواهد که عکس و فیلم برای رسانه‌های خارجی نگیرند چون «در شأن دانشجوی شریف نیست».

در پی یورش دیشب مأموران به دانشگاه شریف و در حالی که گزارش‌ها از ادامه فضای ملتهب حکایت داشت، رسول جلیلی، رئیس دانشگاه شریف، ادعا کرد «حال دانشجویان خوب است و تجمع تمام شده است».

آقای جلیلی همچنین به خانواده‌های دانشجویان توصیه کرد به گفته او «تحت تأثیر کارخانه دروغ‌پردازی رسانه‌های بیگانه قرار نگیرند».

در برخی گزارش‌ها از رسول جلیلی به‌عنوان یکی از «معماران پروژه فیلترینگ اینترنت در ایران در دهه ۸۰ و از اصلی‌ترین پیش‌برنده‌های فیلترینگ و طرح صیانت در سال‌های اخیر» یاد شده است.

بر اساس گزارش‌های ویدئویی از تهران، محدوده دانشگاه شریف به‌خصوص تقاطع بزرگراه یادگار امام و خیابان آزادی تا ساعتی پس از نیمه‌شب نیز با ترافیک سنگین و فضای امنیتی و در پرتنش مواجه بود.

هنوز هیچ گزارش رسمی از شمار دانشجویان بازداشت‌شده و سرنوشت آن‌ها، شمار زخمی‌ها و نیز هویت رسمی نیروهایی که شامگاه یکشنبه دهم مهر به دانشگاه شریف حمله کردند، منتشر نشده است.

این در حالی است که بر اساس برخی گزارش‌ها، از جمله اطلاعیه شوراهای صنفی دانشجویان کشور، شماری از دانشجویان این دانشگاه نیز توسط نیروهای امنیتی در خوابگاه بازداشت شده‌اند.

این نهاد در کانال تلگرامی خود نوشت: «طبق اخبار رسیده ساعت ۲۱ امشب ۱۰ مهرماه، چند تن از دانشجویان حاضر در خوابگاه شماره ۲ شریف توسط نیروهای امنیتی بازداشت، سوار ون شده و به مکان نامعلومی منتقل شدند.»

وب‌سایت دانشگاه صنعتی شریف هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد «همه کلاس‌های این دانشگاه تا اطلاع بعدی به‌صورت مجازی برگزار می‌شود».

اعتراضات سراسریِ «زن، زندگی، آزادی» علیه حکومت ایران از ۲۶ شهریور که اعلام شد مهسا امینی در بازداشت پلیس «امنیت اخلاقی» جان باخته است، در شمار بسیاری از شهرهای ایران آغاز شده و با گذشت بیش از دو هفته همچنان ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG