لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۷

شروین حاجی‌پور به حبس، ممنوعیت خروج از کشور و ساخت موسیقی علیه آمریکا محکوم شد


شروین حاجی‌پور، خواننده و ترانه‌سرای معترض
شروین حاجی‌پور، خواننده و ترانه‌سرای معترض

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، شروین حاجی‌پور، خواننده و ترانه‌سرای معترض را به مجازات‌های متعددی ازجمله «حبس»، «ساخت موسیقی علیه جنایات آمریکا» و «ممنوعیت خروج از کشور» محکوم کرد.

آقای حاجی‌پور روز جمعه ۱۱ اسفند تصویری از حکم صادرشده از سوی دادگاه انقلاب علیه خود را در حساب کاربری‌اش در اینستاگرام منتشر کرد.

بر اساس این حکم، این خواننده بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به هشت ماه حبس و برای اتهام «اغوا و تحریک مردم به اغتشاشات به قصد برهم زدن امنیت کشور» به سه سال حبس تعزیری محکوم شده که از بین آن‌ها «مجازات اشد» یعنی سه سال حبس قابل اجرا است.

شروین حاجی‌‌پور هم‌چنین به مطالعه و جمع‌آوری مطالب به‌صورت دست‌نویس از دو کتاب دینی و حکومتی درباره زن و انتشار آن در فضای مجازی، هم‌چنین «ساخت موسیقی درباره جنایات آمریکا علیه بشریت» و «جمع‌آوری نقض حقوق بشر از سوی دولت آمریکا در یک قرن اخیر و انتشار در فضای مجازی» محکوم شده است.

«دو سال ممنوعیت خروج از کشور» و «شرکت در دوره آموزشی مهارت رفتار و دانش در حوزه هنر» از دیگر احکام صادرشده علیه این خواننده جوان است.

شروین حاجی‌پوردر روزهای آغازین اعتراضات «زن زندگی آزادی» آهنگ و ترانه «برای» را با الهام از پست‌های کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی خواند و منتشر کرد.

در این ترانه، او به دغدغه‌های مردم ایران از جمله مشکلات اقتصادی، فاصله طبقاتی، فشارهای اجتماعی و معضلات محیط زیستی پرداخته بود.

حاجی‌پور سال گذشته پس از انتشار این آهنگ، بازداشت و مدتی تحت بازداشت قرار داشت و ۱۲ مهرماه همان سال به قید وثیقه آزاد شد.

این ترانه با استقبال گسترده در داخل و خارج از ایران روبرو شد و جایزه بخش «آهنگ برای تغییرات اجتماعی» شصت و پنجمین دوره گرمی را از آن خود کرد.

شروین حاجی‌پور، ۲۲ دی امسال یک موزیک‌ویدئوی تازه با عنوان «آشغال» در اینستاگرام منتشر کرد که پس از گذشت ۲۴ ساعت فقط در صفحه خود او بیش از ۳۰ میلیون بار دیده شد.

او همان روز از احضار چندباره خود به دادگاه برای آهنگ «برای» خبر داده و گفته بود: «نمی‌دانم این ترس و بلاتکلیفی تا کی ادامه دارد.»

شروین حاجی‌پور در پست امروز خود همچنین نوشته که مدیر برنامه‌هایش که در تولید قطعه «برای» هیچ دخالتی نداشته، اما در تمامی جلسات دادگاه، همراه او بوده، به‌عنوان «شریک جرم» این خواننده معرفی شده است.

با استفاده از اینستاگرام و گزارش‌های رادیوفردا؛ ف.ع./ ب.ب.
XS
SM
MD
LG