لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۵

تجمع اعتراضی دختران مصدوم شین‌آبادی مقابل نهاد ریاست جمهوری


دختران مصدوم شین‌آبادی در اقدامی اعتراضی نسبت به آنچه دریافت نکردن «پاسخ از مسئولان» برای پیگیری درمان آنها گزارش شده، مقابل نهاد ریاست‌ جمهوری تجمع کردند.

۱۲ دختر دانش‌آموز، شش سال پیش بر اثر آتش‌گرفتن یک بخاری نفتی در دبستان روستای شین‌آباد پیرانشهر در استان آذربایجان غربی دچار سوختگی شدند، این حادثه٬ دو کشته و ۲۷ زخمی برجای گذاشت.

خبرگزاری ایلنا گزارش کرده که این تجمع، روز چهارشنبه (۲۷ تیر) و در اعتراض به «محقق نشدن» درخواست ملاقات آنها با وزیران آموزش و پرورش و بهداشت و درمان انجام شده است.

حسین احمدی‌نیاز، وکیل دختران مصدوم شین‌آبادی به این خبرگزاری گفته که آنها «برای پیگیری درمان خود و احقاق حقوق خود و عدم دریافت پاسخ از مسئولان این کار را کرده‌اند.»

آن‌طور که احمدی‌نیاز خبر داده، آنها «یک هفته در تهران منتظر ملاقات» با وزیران آموزش و پرورش و بهداشت هستند، اما موفق به این دیدار نشده‌اند.

این برای چندمین‌بار است که دختران مصدوم شین‌آبادی از محقق نشدن وعده‌های مسئولان در پیگیری روند درمان خود انتقاد می‌کنند.

اسفندماه سال ۹۶ نیز آنها با گلایه از روند درمان خود٬ نسبت به وعده‌های «محقق‌نشده» مسئولان مربوطه از جمله وزیر بهداشت در این زمینه انتقاد کرده و خواستار اعزام به خارج برای ادامه درمان شدند.

هفتم اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز وکیل مدافع دختران شین‌آباد از شکایت مجدد برای پیگیری هزینه‌های درمان موکلانش خبر داده بود.

احمدی‌نیاز گفته بود که علیه وزارت آموزش و پرورش اقامه دعوی کرده‌ و خواستار احتساب دیه، و خسارات وارده طی شش سال گذشته بر دختران شین‌آباد شده است.

وی آذرماه سال ۹۶ نیز در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی، با انتقاد از تبعیض در پرداخت دیه دانش‌آموزان این مدرسه به دلیل زن بودن، خواستار رعایت حقوق شهروندی آنها به طور کامل شده بود.

احمدی‌نیاز در پنجمین سالگرد این حادثه خطاب به روحانی نوشته بود که «هنوز علیرغم وعده‌های داده شده، تاکنون نصف دیه» ساریا رسول‌زاده و سیران یگانه، دو دانش‌آموز فوت‌شده، پرداخت نشده است.

وی افزوده که در ایران «هنوز جنسیت مبنای دیه» است و «این نابرابری موجب تضییع حقوق این دختران و هزاران دختر دیگر ایران‌زمین» شده است.

به گفته این وکیل، در حالی که روند درمان دختران شین‌آبادی تا ۱۵ سال دیگر ادامه خواهد داشت و آنها و والدین‌شان باید رنج سفر به تهران و انجام عمل‌های جراحی متعدد را تحمل کنند، حق و حقوق‌شان پرداخت نشده است.

وی افزوده بود: «به گمان اینجانب حقوق شهروندی زمانی محقق می‌شود که حقوق این دختران مظلوم به طور کامل تودیع و پرداخت شود».

حق و حقوق دختران مصدوم شین‌آبادی در حالی هنوز پس از شش سال به طور کامل پرداخت نشده که اندکی پس از این حادثه رسول خضری، نماینده پیرانشهر در مجلس گفته بود که طبق پروتکل مصوبه دولت، تمامی هزینه‌های مربوط به عمل پلاستیک و بیمه عمر و دیه دانش‌آموزان شین‌آبادی و درودزن بر عهده دولت است.

با استفاده از ایلنا و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG