لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۷

گزارش‌ها درباره «ضرب و جرح و وخامت» حال شعیب میربلوچزهی، معترض محکوم به اعدام


شعیب میربلوچزهی
شعیب میربلوچزهی

فعالان حقوق بشر در سیستان و بلوچستان می‌گویند شعیب میربلوچزهی، نوجوان معترضی که مهر ماه در هجده سالگی بازداشت و به اعدام محکوم شده، توسط نیروهای امنیتی در زندان زاهدان به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و وضعیت جسمی او «وخیم» است.

سایت حال وش که نقض حقوق بشر و همچنین اعتراضات سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، روز شنبه سیزدهم خرداد ماه گزارش داد که شعیب میربلوچزهی ریگی، نوجوان معترض محکوم به اعدام، «در بند ۹ زندان زاهدان مورد ضرب و شتم ماموران قرار گرفته و از ناحیه سر دچار شکستی شده به طوری که حال او وخیم» عنوان شده است.

یک منبع مطلع از وضعیت این نوجوان معترض و زندانی، به این سایت حقوق بشری گفت: «ماموران زندان زاهدان، شعیب را از داخل بند ۹ به بیرون برده و به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند» به حدی که «سر او دچار شکستگی و خونریزی» شده است اما «با وجود وخامت حالش مسئولان زندان زاهدان حاضر به رسیدگی پزشکی و درمان او نشده‌اند.»

پیش از این نیز گزارش‌های متعددی از تداوم «شکنجه» شعیب میربلوچزهی به دست نیروهای امنیتی منتشر شده بود. در این گزارش‌ها تاکید شده بود که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی حتی «پس از صدور حکم اعدام برای این معترض بلوچ، همچنان او را در زندان مرکزی زاهدان تحت شکنجه قرار می‌دهند» و «فشار روحی و جسمی» بر او ادامه دارد.

شعیب میربلوچزهی ریگی، متولد ۱۸ بهمن ماه ۱۳۸۲ در زاهدان است و چند روز پس از کشتار نزدیک به یکصد تن از مردم زاهدان به دست نیروهای امنیتی در «جمعه خونین زاهدان» بازداشت شده است.

کانال «رصد بلوچستان» که خبرهای اعتراضات در سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد در اواسط مهر ماه فهرستی از ۸۱ تن از معترضان بازداشت شده در زاهدان را منتشر کرد که نام «شعیب میربلوچزهی» در این فهرست وجود داشت.

شعیب میربلوچزهی روز چهارشنبه ۱۳ مهر ماه، پنج روز پس از جمعه خونین زاهدان، به قصد خرید دارو از منزل خود زاهدان خارج شد و نیروهای اطلاعات اما او را در خیابان مدنی این شهر و مقابل یک داروخانه بازداشت کردند.

پس از آن در اول دی ماه گذشته کمپین فعالین بلوچ گزارش داد که شعیب میربلوچزهی روز ۲۸ آذرماه ۱۴۰۱ توسط «شعبه دو دادگاه کیفری مجتمع قضایی نوری» در زاهدان به «افساد فی الارض» متهم و به «اعدام» محکوم شده است.

این کمپین افزود که شعیب میربلوچزهی پس از بازداشت «به مدت ۱۴ روز تحت شکنجه‌های شدید جسمی و روحی قرار داشته و وادار به اعترافات اجباری» شده است.

در گزارش کمپین فعالین بلوچ همچنین عنوان شده بود که این نوجوان معترض در طول بازداشت و همچنین در جریان محاکمه از حق دسترسی به وکیل انتخابی محروم بوده است و دادگاه او نیز «بدون اطلاع وکیل و اطلاع خانواده‌اش» برگزار شده است.

بنابرگزارش‌هایی که فعالان حقوق بشر سیستان و بلوچستان منتشر کرده‌اند، شعیب میربلوچزهی چند سال قبل پدر و عمویش را در جریان تصادف رانندگی از دست داده است و پیشتر نیز یک عموی دیگر او در اثر تیراندازی نیروهای نظامی جان باخته بود.

جمعی از معترضان در تظاهرات دوم دی ماه در جریان «جمعه‌های اعتراضی زاهدان» پلاکاردهایی در حمایت از معترض نوجوان محکوم به اعدام در دست گرفتند که بر آن نوشته شده بود «حکم اعدام شعیب میربلوچزهی باید لغو گردد» و «شعیب میربلوچزهی؛ جواب سنگ تیر نیست».

سازمان عفو بین‌الملل بهمن ماه گذشته در بیانیه‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که «حکم ناعادلانه اعدام شعیب میربلوچ‌زهی» را لغو کنند.

این سازمان در بیانیه خود تاکید کرد که «حکم اعدام شعیب میربلوچ‌زهی که برای اعتراف اجباری، تحت شکنجه و دیگر انواع آزار و بدرفتاری‌ قرار گرفته» است «به‌شدت ناعادلانه» بوده و باید لغو شود.

همچنین کانون مدافعان حقوق بشر در ایران دوم اسفند ماه گذشته طی بیانیه‌ای از صدور حکم اعدام برای ۶ جوان و نوجوان بازداشت شده در جریان اعتراضات‌ مردمی زاهدان خبر داد، صدور چنین احکامی را «ناعادلانه» خواند و خواستار لغو آن شد.

در بیانیه کانون مدافعان حقوق بشر تاکید شده شده بود که هر شش معترض محکوم به اعدام در زاهدان زیر ۳۰ سال سن دارند، محاکمه آنها «به شدت ناعادلانه و ظالمانه صورت گرفته و باید لغو شود.»

در بیانیه کانون مدافعان حقوق بشر در ایران نام «شعیب میربلوچ‌زهی‌» به عنوان یکی از شش معترض محکوم به اعدام در کنار «نظام‌الدین حوت، کامبیز خروت، منصور دهمرده، ابراهیم نارویی، و منصور حوت» ذکر شده بود.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی تاکنون ده‌ها جوان، نوجوان و در مواردی کودکان معترض را بازداشت کرده‌اند فعالان حقوق بشر در سیستان و بلوچستان می‌گویند که از وضعیت بسیاری از این معترضان اطلاع دقیقی در دست نیست.

«جمعه‌های اعتراضی» در شهر زاهدان از هنگام کشتار مردم به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در جمعه هشتم مهر ماه که به «جمعه خونین» شهرت دارد، تاکنون با گذشت بیش از هشت ماه ادامه یافته است.

XS
SM
MD
LG