لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۰

شکرالله جبلی، شهروند دو تابعیتی زندانی، درپی جلوگیری از دسترسی به خدمات درمانی جان باخت


شکرالله جبلی، شهروند دوتابعیتی ایرانی-استرالیایی ۸۲ ساله زندانی در ایران
شکرالله جبلی، شهروند دوتابعیتی ایرانی-استرالیایی ۸۲ ساله زندانی در ایران

شکرالله جبلی، شهروند دوتابعیتی ایرانی-استرالیایی ۸۲ ساله زندانی در ایران که عفو بین‌الملل چند روز پیش درباره وضعیت جسمانی او در زندان هشدار داده بود، جان باخت.

پسر آقای جبلی روز یک‌شنبه، ۲۹ اسفند در توییتی بدون بیان جزئیات اعلام کرد که « به او گفته شده که پدرش مُرده است و او نتوانسته است برای نجات او کاری کند».

سازمان عفو بین‌الملل، ۲۴ اسفند در اطلاعیه‌ای درباره شرایط جسمانی آقای جبلی هشدار داده و گفته بود که مسئولان ایرانی مانع دسترسی او به خدمات درمانی تخصصی شده‌اند.

بر اساس اطلاعیه این سازمان وضعیت سلامت آقای جبلی از روز ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ که در زندان اوین تهران محبوس شد، رو به وخامت گذارده بود و او به جز سابقه سکته، از سنگ کلیه، فشار خون بالا، درد سیاتیک در پا و مشکل فتق رنج می‌برد و نیاز به جراحی داشت.

در این اطلاعیه هم‌چنین آمده بود که آقای جبلی اگرچه سال گذشته در پی سکته به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شد، اما مقامات مسئول بر خلاف توصیه پزشکان او را در همان روز به زندان بازگردانده و این مدت مانع درمانش شدند.

بر مبنای اعلام عفو بین‌الملل، همبندان آقای جبلی روز ۱۷ اسفند امسال او را بی‌حال و با حداقل واکنش دیده بودند، اما مقامات مسئول همچنان اجازه ندادند که او از درمان تخصصی بهره ببرد. این در حالی است که رئیس زندان اوین و مسئول درمانگاه زندان سال گذشته در نامه‌ای به دفتر دادستانی نوشته بودند که ادامه زندان برای این زندانی خطر مرگ دارد.

عفو بین‌الملل در ادامه ضمن درخواست آزادی فوری و برخورداری آقای جبلی از درمان مناسب گفته بود که مقامات ایرانی برای آزادی او جهت درمان خواستار پرداخت ۷ میلیارد تومان شده‌اند که او توان پرداختش را نداشت.

بی‌توجهی به وضعیت سلامت زندانیان از جمله زندانیان سیاسی که گاه منجر به مرگ آن‌ها می‌شود در زندان‌های ایران سابقه دارد.

تاکنون نهادها و سازمان‌های بین‌المللی بارها درباره وضعیت زندان‌های ایران و برخورد با زندانیان به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند.

یک گروه سایبری موسوم به «عدالت علی»، ۳۱ مرداد ویدیوهایی را در اختیار رادیو فردا و برخی دیگر رسانه‌ها قرار داد که حاوی بدرفتاری با زندانیان، قاچاق مواد مخدر به درون زندان، درگیر شدن ماموران با یکدیگر و همچنین اقدام به خودکشی زندانیان بود.

در پی انتشار این ویدیوها سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای بار دیگر از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست به گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران اجازه بازرسی مستقل از زندان‌های کشور را بدهد.

اداره دموکراسی، حقوق بشر، و کار وزارت خارجه آمریکا هم در واکنش به انتشار تصاویر و ویدیوهایی از زندان اوین اعلام کرده بود که «شکنجه در زندان‌های ایران [امری] سیستماتیک است».

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و گزارش‌های رادیو فردا؛ ف.ع / پ.پ
XS
SM
MD
LG