لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۹

خاکسپاری شبانه پیکر شمال خدیری از کشته‌شدگان مهاباد؛ شمار کشته شدگان اعتراضات به ۴۴۵ تن رسید


تصویری از شمال خدیری
تصویری از شمال خدیری

گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی حاکی است که پیکر شمال خدیری، یکی از کشته‌شدگان اعتراضات مهاباد، شامگاه پنج‌شنبه پس از تحویل به خانواده‌اش وارد این شهر شد و تحت فشار نیروهای امنیتی در اولین ساعت‌های بامداد جمعه چهارم آذر ماه با حضور جمعی از مردم به خاک سپرده شد.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، شمال خدیری، جوان ٣٢ ساله در جریان اعتراضات هفته گذشته مهاباد با تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران زخمی شد و پس از آن به بیمارستان خمینی ارومیه انتقال یافت اما روز پنج‌شنبه سوم آذر ماه در اثر شدت جراحات ناشی از اصابت گلوله جان خود را از دست داد.

پیکر شمال خدیری ساعات پس از جان‌باختن در ارومیه به خانواده‌ش تحویل داده شد و اواخر شامگاه پنج‌شنبه به مهاباد انتقال یافت.

سایت حقوق بشری هه‌نگاو گزارش داد که پس از تحویل پیکر این جوان مهابادی، شماری از نیروهای نیروهای حکومتی بستگان شمال خدیری را تا مهاباد همراهی کردند تا پیکر او را «شبانه» خاکسپاری کنند.

ویدیوهای خاکسپاری شمال خیری نشان می‌دهد که خانواده و جمعی از بستگان او را در اولین ساعت‌های جمعه در حال خاکسپاری شبانه پیکر این کشته شده اعتراضات مهاباد نشان می‌دهد.

از سوی دیگری هر دو سایت حقوق بشری هه‌نگاو و شبکه حقوق بشر کردستان گزارش دادند که «هیمن امان، جوان اهل بوکان که پس از اصابت گلوله نیروهای حکومتی مجروح و ربوده شده بود، در اثر شکنجه شدید کشته شده است.»

بنابر این گزارش، هیمن امان، ٢۶ ساله و اهل بوکان، روز چهارشنبه ٢دوم آذرماه «در اثر شکنجه شدید ماموران اداره اطلاعات ارومیه» در یکی از بازداشتگاه‌های این شهر کشته شده است.

به نوشته هه‌نگاو، هیمن امان معروف به «هیمن رَش» شامگاه جمعه ٢٧ آبان‌ماه، پس از آنکه مورد اصابت گلوله ساچمه‌‌ای قرار گرفت، از سوی نیروهای حکومتی در بوکان بازداشت شده بود که چهارشنبه شب پیکر بی‌جان او به خانواده‌اش تحویل داده شد.

این گزارش افزود که پیکر هیمن امان نیز پس از تحویل به خانواده‌اش، تحت فشار نهادهای حکومتی به صورت شبانه به خاک سپرده شده است.

بنابر اعلام سایت حقوق بشری هه‌نگاو، طی دو ماه گذشته و در جریان اعتراضات سراسری، علاوه بر معترضانی که به شلیک نیروهای امنیتی کشته شده‌اند، دست‌کم ۶ شهروند کرد پس از بازداشت زیر شکنجه دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

این سازمان حقوق بشری افزود که فقط در هفته منتهی به روز اول آذر ماه و هم‌زمان با فراخوان‌های اعتراض به مناسبت سالگرد کشتار آبان ۱۳۹۸، در استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام و شهرهای کردنشین آذربایجان غربی دست‌کم ۴۲ شهروند کرد با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی کشته شده و بیش از ۱۵۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

بنابر گزارش سایت مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هرانا، تا روز سوم آذر ماه، شمار کشته شدگان اعتراضات سراسری در ایران به دست‌کم ۴۴۵ نفر رسیده است و از این تعداد ۶۱ کودکانی هستند که به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG