لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۹

بیمارستان‌های ایران «دچار کمبود تجهیزات پزشکی شده‌اند»


خبرگزاری مهر روز یک‌شنبه، ۲۹ آبان از کمبود بیش از ۲۰۰ قلم تجهیزات پزشکی هم‌زمان با نایاب شدن اقلام دارویی خبر داد.

این خبرگزاری در گزارشی تحت عنوان «ترکش‌های کمبود دارو به بازار تجهیزات پزشکی برخورد کرده» نوشت که خبر می‌رسد که بیمارستان‌ها با کمبود شدید اقلام پزشکی و همچنین تجهیزات پزشکی مواجه شده‌اند و به دلیل کمبود تجهیزات، عمل‌های جراحی افراد نیز به تاخیر افتاده است.

این خبرگزاری وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی در گزارش خود از «تجهیزات قلبی، چشمی، ارتوپدی، مغز» به عنوان مهم‌ترین کمبودهای حوزه پزشکی نام برد و مسئول بحران کنونی را وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اعلام کرد.

کمبود دارو و تجهیزات پزشکی سال‌ها است که به یکی از بحران‌های جدی حوزه بهداشت و درمان ایران تبدیل، اما در ماه‌های گذشته این بحران شدیدتر شده است، تا جایی که شهروندان برای تامین ساده‌ترین اقلام دارویی که به طور کامل در داخل تولید می‌شود نیز با مشکلات زیادی روبرو هستند.

روزنامه «شرق» ۲۱ آبان در گزارشی میدانی از «نایابی، کسری و گرانی شدید دارو» در کشور خبر داده بود.

در این گزارش به «استیصال پزشکان برای تجویز اسپری‌های آسم» به دلیل کمبود این اقلام در داروخانه‌ها و کمیاب شدن شربت آنتی‌بیوتیک اشاره شده بود.

این در حالی است که طلعت مختاری آزاد، مدیر آزمایشگاه ملی آنفلوآنزا و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، ۲۲ آبان از اپیدمی آنفلوآنزا در پاییز امسال در ایران خبر داده بود.

خبرهای مربوط به کمبود دارو و تجهیزات پزشکی در ایران در حالی منتشر می‌شود که در جریان هفته‌ها سرکوب اعتراضات در ایران، شمار زیادی از شهروندان زخمی شده و نیازمند درمان و جراحی هستند.

در همین حال، استفاده گسترده نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از آمبولانس به عنوان خودروی پوششی حمل‌ونقل نیروها و بازداشت‌شدگان نیز بر وخامت اوضاع درمانی کشور افزوده است.

در این میانه بحران دارو در کشور، شرایط بیماران نادر به مراتب دشوارتر است. حمیدرضا ادراکی، مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر روز یک‌شنبه، ۲۹ آبان با اشاره به این‌ که ۹۰ درصد داروی بیماران نادر وارداتی است، گفت: «باید قرارداد منظم با شرکت‌های دارویی بسته شود و تامین ارز به‌موقع صورت گیرد تا برای واردات داروی این بیماران دچار مشکل نشویم.»

بر اساس آخرین آمار، کمیسیون پزشکی بنیاد بیماری‌های نادر تاکنون در ایران ۳۹۰ نوع بیماری نادر شناسایی و مدارک حدود ۴۸۵۰ بیمار نادر تایید شده است.

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر همواره وجود تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران را عامل اصلی کمبود دارو در ایران اعلام کرده است.

این در حالی است که به تازگی قائم‌مقام سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام کرد که وزارت بهداشت خارج از روند قانونی، دستور نابود کردن «حجم وسیعی» از سرم و داروهای وارداتی را صادر کرده است.

محمدجواد نیک‌بین، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز ۱۹ آبان با اشاره به افزایش «حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ و حتی ۷۰۰ درصد» قیمت برخی داروها گفته بود: «قطعا افرادی در پشت پرده این ماجرا به دنبال کسب سودهای کلان هستند».

با استفاده از گزارش‌های مهر، ایسنا، رادیو فردا؛ ف.ع/ پ.پ
XS
SM
MD
LG