لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۰

سامان صیدی «در اعتراض به اتهام محاربه و شرایط زندان» دست به خودکشی زد


سامان صیدی، خواننده بازداشت‌شده
سامان صیدی، خواننده بازداشت‌شده

یک منبع مطلع به رادیوفردا گفت که سامان صیدی (یاسین)، خواننده محکوم به اعدام، «در اعتراض به اتهام محاربه و حکم اعدام و شرایط زندان» دست به خودکشی زده است.

این منبع مطلع همچنین به رادیوفردا گفت که وکیل تسخیری از سامان صیدی «خواسته تیراندازی هوایی را بر گردن بگیرد و به او گفته اگر بگویی که تیر هوایی زده‌ای از اعدام نجات پیدا می‌کنی».

آقای صیدی که در زندان رجایی‌شهر کرج به‌ سر می‌برد شامگاه سه‌شنبه، ۲۹ آذر، خودکشی کرد، اما این اقدام او ناموفق بوده و «وضعیت او در حال حاضر خوب است و در بند ۱۰ این زندان به‌ سر می‌برد».

پیشتر «شبکه حقوق بشر کردستان» اعلام کرده بود که آقای صیدی با خوردن تعداد زیادی قرص اقدام به خودکشی کرده، اما پس از انتقال به بهداری و شستشوی معده از مرگ او جلوگیری شده است.

سامان صیدی، معروف به سامان یاسین، متولد ۱۳۷۷ روز دهم مهر در خانه خود در تهران بازداشت و از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی با اتهامات «محاربه از طریق کشیدن سلاح کلت کمری و شلیک سه تیر هوایی به اجتماع» و «تبانی به‌ قصد اقدام علیه امنیت کشور» به اعدام محکوم شد.

این خواننده معترض در دوران بازداشت از حق دسترسی به وکیل اختیاری محروم بوده و منبع آگاه به رادیوفردا گفت که وکیل تسخیری از او خواسته است «تا تیراندازی هوایی را گردن بگیرد تا نجات یابد».

به گفته این منبع، اعترافات اجباری تحت شکنجه، همزمان با اقدامات وکیل تسخیری، باعث صدور حکم اعدام برای این معترض شده‌ است. این در حالی است که در پرونده آقای صیدی هیچ سند و مدرکی دال بر اتهاماتی که به او منتسب داده شده وجود ندارد.

بنا بر اعلام منابع آگاه به رادیوفردا، این خواننده در «اعتراض به اتهام محاربه، حکم اعدام و شرایطی که در زندان دارد اقدام به خودکشی کرده است و بعد از اعدام ناگهانی محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد، از نظر روحی در شرایط خوبی به‌ سر نمی‌برد».

آقای صیدی خواهان آن است که به وکیل انتخابی‌اش اجازه ورود به پرونده و امکان دفاع از او داده شود.

در واکنش به خبر خودکشی آقای صیدی، کارلوس کاسپر، نماینده حزب سوسیال دموکرات در پارلمان آلمان که کفالت سیاسی او را بر عهده گرفته است، در توئیتی نوشت که از شنیدن این خبر«شوکه» شده است.

آقای کاسپر در ادامه خودکشی رَپرِ بازداشت‌شده را به دلیل «شرایط غیرانسانی» در زندان عنوان کرده و خواستار توقف این روند و آزادی فوری آقای صیدی و دسترسی او به خدمات پزشکی شده است.

آقای صیدی از سه هفته پیش به‌ صورت ناگهانی همراه با چند زندانی محکوم به اعدام دیگر از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر منتقل شد.

تاکنون اعدام دو نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری به نام‌های محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد با واکنش‌های گسترده جهانی همراه شده است.

XS
SM
MD
LG