لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

ناگورنو- قره باغ؛ تداوم درگیری‌های شدید و افزایش اقدامات دیپلماتیک


بمباران استپاناکرت، مرکز ناگورنو-قره‌باغ
بمباران استپاناکرت، مرکز ناگورنو-قره‌باغ

درگیری‌های نظامی در ناحیه ناگورنو- قره باغ روز چهارشنبه ۱۶ مهر ادامه یافت و همزمان اقدامات دیپلماتیک برای برقراری آتش بس افزایش یافته است.

سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان گفت در طول شب گذشته وضعیت در نوار مرزی نسبتا با ثبات ولی پرتنش بوده است.

وزارت دفاع ارمنستان افزود نیروهای ارمنی در بامداد روز پنجشنبه یک حمله نیروهای جمهوری آذربایجان را دفع کرده و در این عملیات به نیروهای دشمن تلفات و خساراتی وارد شده است.

سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان در فیسبوک نوشت: «حدود ساعت ۸:۳۰ صبح نیروهای دشمن سعی کردند از نقاط مرکزی جبهه جنوبی به مواضع ما حمله کنند. حملات آنها دفع شد و در این عملیات حدود ۲۰ نفر از نیروهای دشمن کشته و زخمی شده و سه واحد توپخانه را از دست دادند.»

جمهوری آذربایجان تاکنون به این بیانیه پاسخ نداده ولی وزارت دفاع این کشور گفت نیروهای ارمنی در طول شب گذشته چند روستای آذربایجان را توپ باران کرده‌اند و این حملات تلفاتی به جا گذاشته است . وزارت دفاع جمهوری آذربایجان بدون اشاره به جزییات در بیانیه خود افزود که نیروهای این کشور «واکنش مناسب نشان خواهند داد.»

با تداوم درگیری‌های مسلحانه در ناحیه ناگورنو- قره‌باغ نگرانی در مورد احتمال دخالت قدرت‌های منطقه‌ای، از جمله ترکیه که حامی سرسخت جمهوری آذربایجان است و یا روسیه که با ارمنستان پیمان امنیتی مشترک دارد، افزایش یافته است.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیون دولتی این کشور خواستار برقراری بلادرنگ آتش بس شد.

آقای پوتین گفت: «بدون شک این فاجعه بزرگی است و هر دو طرف تلفات سنگینی می‌دهند. باید هر چه سریع‌تر در مورد آتش‌بس توافق شود حتی اگر یافتن راه‌حل برای این بحران قدیمی زمان زیادی طول بکشد.»

جمهوری آذربایجان مذاکره را به خروج نیروهای ارمنی از ناحیه ناگورنو- قره‌باغ و پس دادن اراضی مورد ادعای این کشور مشروط کرده است. بعید است که دولت ارمنستان چنین شروطی را بپذیرد.

ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد که نمایندگان این کشور، روسیه و آمریکا با هدف یافتن راه حلی برای تشویق دو طرف به مذاکره در مورد آتش‌بس روز دوشنبه ۲۱ مهر در مسکو دیدار خواهند کرد.

او روز چهارشنبه در جلسه کمیته سیاست خارجی پارلمان فرانسه گفت: «هدف ما این است که دو طرف را قانع کنیم که برقراری سریع آتش‌بس بدون قید و شرط و مذاکره به نفع آنهاست.»

دولت‌های فرانسه، آمریکا و روسیه ریاست گروه مینسک در سازمان امنیت و همکاری اروپا را به عهده دارند که از اوایل دهه ۹۰ میلادی مسئول نظارت بر آتش بس در ناحیه ناگورو- قره باغ و یافتن راه حل صلح آمیزی برای این بحران بوده است. هر سه کشور از زمان شروع درگیری‌های اخیر به طور جداگانه و یا مشترک خواستار آتش بس شده‌اند.

دولت آذربایجان اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور روز پنجشنبه در ژنو با روسای گروه مینسک دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

ارمنستان نیز بدون ارائه جزییات بیشتر اعلام کرده وزیر خارجه این کشور روز ۲۱ مهر به مسکو خواهد رفت.

جوزب بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز چهارشنبه طی سخنرانی در پارلمان اروپا گفت تنها راه حل بحران ناگورو- قره‌باغ بازگشت به میز مذاکره است. او افزود: «متاسفانه مذاکرات طی ۳۰ سال گذشته هیچ پیشرفتی نداشته ولی جنگ بدیلی برای مذاکره نیست.»

اختلاف بر سر ناحیه ناگورنو- قره‌باغ از اواخر دهه ۸۰ میلادی و زمانی که ارمنستان و آذربایجان از جمله جمهوری‌های اتحاد شوروی بودند آغاز شد. همزمان با فروپاشی اتحاد شوروی این اختلاف تشدید شد و در جنگ شدیدی که در سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ بین دو طرف درگرفت ده‌ها هزار نفر کشته و آواره شدند.

از آن زمان کنترل ناحیه ناگورنو- قره‌باغ در دست نيروهای مسلح ارمنی تبار بوده که اکثریت جمعیت این منطقه را تشکیل می‌دهند ولی طبق مصوبات سازمان ملل این ناحیه به جمهوری آذربایجان تعلق دارد. علاوه بر اين، نيروهای ارمنی در اين مدت هفت ناحيه همسايه ناگورنو- فره باغ را نيز در تصرف خود داشته‌اند.

XS
SM
MD
LG