لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۰

نوری در سایه ۶۷


کپی گذرنامه حمید نوری
کپی گذرنامه حمید نوری

پرونده‌اش هیچگاه در افکار عمومی بخش بزرگی از جامعه و نزد نهادهای حقوق بشری بسته نشده؛ اما این اولین بار است که روند رسیدگی به اتهاماتش رسما در یک دستگاه قضایی آغاز می‌شود.

بررسی اتهامات مربوط به اعدام‌های دسته‌جمعی و فراقانونی هزاران زندانی سیاسی در تابستان پر حادثه ۶۷، این روزها با نام حمید نوری گره خورده است؛ کسی که برای بازماندگان آن روزهای ملتهب، حمید عباسی است. اسمی کمتر شناخته شده برای عموم، که با یکی از سهمگین‌ترین پرونده‌های حقوق بشری تاریخ معاصر ایران گره خورده است. رشته رویدادهایی که با حکم کوتاه آیت‌الله روح‌الله خمینی رقم خورد، به این مضمون: این‌ها محاربند. رحم نکنید.

حالا بعد از سه دهه، فردی با نام حمید نوری که گفته شده آن روزها به عنوان دادیار زندان‌های اوین و گوهردشت در ساز و کار اعدام‌های ۶۷، نقشی کلیدی برعهده داشته، در سوئد پشت میله‌هاست؛ در بازداشت موقت یک ماهه برای ارائه مدارک و اسناد کافی به‌منظور محاکمه.

ساعت ششم - نوری در سایه ۶۷
please wait

No media source currently available

0:00 0:52:48 0:00
لینک مستقیم

در این برنامه، با حضور سه میهمان، شاکی پرونده، پژوهشگری که حمید نوری را شناسایی کرد و شاهدی که در سال ۶۷ او را در گوهردشت ملاقات کرده بود، در کنار مخاطبان رادیو فردا به بررسی ابعاد مختلف این پرونده می‌پردازیم.

XS
SM
MD
LG