لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۹

نماینده اروپا در مراسم رئیسی؛ مشروعیت یا دیپلماسی؟


انریکه مورا (نفر دوم از سمت راست در ردیف دوم) در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی
انریکه مورا (نفر دوم از سمت راست در ردیف دوم) در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی

شاید یکی از پررنگ‌ترین حاشیه‌های مراسم تحلیف ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی حضور نماینده اتحادیه اروپا بود؛ اتفاقی که پای بحثی دیرینه را به میان کشید: نوع تعامل غرب با جمهوری اسلامی، مشروعیت‌بخشی و مشروعیت‌زدایی، دیپلماسی و بایکوت.

بستر انتقاد مخالفان، رفتاری بود که از دید آن‌ها تناقض در رویکرد اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. انریکه مورا، معاون دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز پنج‌شنبه در حالی به نمایندگی از جوزف بورل، رئیس سیاست خارجی، در این مراسم شرکت کرد که شورای همین اتحادیه، قوه قضاییه تحت رهبری رئیسی را بارها ناقض جدی حقوق بشر معرفی کرده است.

در این مراسم، محل نشستن آقای مورا هم برای برخی جای تامل داشت. نماینده اتحادیه اروپا به عمد یا تصادفا پشت سر کسانی نشانده شده بود که در ادبیات جمهوری اسلامی رهبران «محور مقاومت» نامیده می‌شوند؛ از جمله رهبران حماس گروهی که از طرف همین اتحادیه، مُهر «تروریستی» خورده است.

ساعت ششم - نماینده اروپا در مراسم رئیسی؛ مشروعیت یا دیپلماسی؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:53:28 0:00
لینک مستقیم

پاسخ سخنگوی دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا به پرسش رادیو فردا درباره شرکت در مراسم این بود: «ارتباط دیپلماتیک با دولت جدید» مهم است و این‌که رویکرد آن‌ها در قبال جمهوری اسلامی «سیاست‌گذاری متوازن از طریق گفت‌وگوست».

موضعی که از سوی بسیاری از فعالان حقوق بشر، منتقدان حکومت ایران و گروه‌های اپوزیسیون به چالش کشیده می‌شود و به چشم مشروعیت دادن به حکومت ناقض حقوق بشر دیده می‌شود.

در این برنامه به این حضور پر چالش می‌پردازیم.

XS
SM
MD
LG