لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۳۶

روح‌الله زم؛ خبربازی‌هایی برای تمام فصول


روح‌الله زم مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز در بازداشت سپاه پاسداران
روح‌الله زم مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز در بازداشت سپاه پاسداران

چندین پرسش، معدودی پاسخ مبهم و انبوهی از تناقض... این چکیده و تصویر محو و مخدوشی است از آنچه که شاید یک بازی اطلاعاتی باشد؛ بازی جمهوری اسلامی در ماجرای ربایش روح‌الله زم. آنچه با نگاهی پرسشگر می‌توان به یک عملیات خبری - امنیتی تعبیرش کرد که در آن، حکومت قادر است با تزریق آمیزه‌ای از خبرهای درست و نادرست، به دنبال جنگ اطلاعاتی و بازی دادن رسانه‌ها باشد.

اگرچه ربودن مدیر کانال جنجالی تلگرامی آمدنیوز و بازداشتش توسط سپاه پاسداران طبیعتا هدف اصلی نهادهای امنیتی بود، اما به نظر می‌رسد به موازات و در حاشیه آن، «بازی خبری» فعلی هم برای حکومت چندان کم‌اهمیت نباشد.

افرادی هم که تاکنون به عنوان نزدیکان روح‌الله زم با رسانه‌ها به گفت‌وگو نشسته‌اند، بیش از این‌که به حل معما کمک کنند، خود تبدیل به بخشی از معما شده‌اند و قطعه‌ای از این پازل که گویا قرار نیست تصویر درست و کاملی به‌دست دهد.

در چنین شرایطی، کل ماجرا صورت هزارتویی را می‌گیرد که با جذابیت پلیسی-امنیتی خود، قابلیت تسخیر افکار عمومی و هم‌زمان، پتانسیل تله‌گذاری را برای رسانه‌های مورد غضب حکومت دارد.

ساعت ششم - روح‌الله زم؛ خبربازی‌هایی برای تمام فصول
please wait

No media source currently available

0:00 0:53:23 0:00
لینک مستقیم

سناریوی ربایش چه بوده است؟ تله چه بود؟ ادعاهای کدام‌یک از اطرافیانش و طرفین به واقعیت نزدیک است؟ در این برنامه به خبربازی‌های ماجرای روح‌الله زم می‌پردازیم و به سناریوهای محتمل.

XS
SM
MD
LG