لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۳

هفته ششم اعتراضات سراسری با اعتصابات و تجمعات در شهرهای مختلف ادامه یافت


نمایی از ازدحام نیروهای امنیتی در خیابان‌های تهران برای مقابله با مردم معترض
نمایی از ازدحام نیروهای امنیتی در خیابان‌های تهران برای مقابله با مردم معترض

ششمین هفته از اعتراضات سراسری ایران روز شنبه ۳۰ مهر در حالی ادامه یافت که بزرگ‌ترین راه‌پیمایی ضد جمهوری اسلامی در برلین، پایتخت آلمان، و دیگر نقاط دنیا در همبستگی با معترضان داخل کشور برگزار شد.

در شماری از شهرهای ایران نیز گروهی از اصناف، از جمله کسبه و بازاریان، کارگران و معلمان اعتصاب کردند.

شماری از بازاریان در شهرهای مختلف ایران به ویژه در کردستان مانند سنندج، مریوان و سقز، زادگاه مهسا (ژینا) امینی، اعتصاب کردند.

در تبریز نیز، کارگران کارخانه شرکت شکلات‌سازی داداش برادر (آیدین) روز شنبه به نشانه اعتراض دست از کار کشیدند.

در همین حال، اعتراضات سراسری به شکل‌های مختلف از تجمعات گروهی گرفته تا بوق ممتد خودروهای عبوری و یا برداشتن روسری در معابر عمومی توسط زنان و دختران دانش‌آموز در روز شنبه ادامه یافت.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد شامگاه شنبه نیز شهروندان در برخی محلات تهران و سایر شهرها از جمله مشهد، اراک و شیراز به خیابانها آمده و علیه حکومت و مقام‌های جمهوری اسلامی شعار سر دادند.

تهران‌پارس در شرق، صادقیه در غرب و خیابان لاله‌زار از جمله مناطقی هستند که روز شنبه به صحنه تجمعات اعتراضی در پایتخت تبدیل شدند. معترضان در این مناطق شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌دهد در خیابان آزادی تهران، یک زن بدون حجاب با تکان دادن روسری‌ بالای یک ستون شعار «ننگ ما، رهبر الدنگ ما» سر می‌دهد.

تصاویری که به دست رادیو‌فردا رسیده نشان می‌دهد ماموران حکومتی، اقدام به ضرب و جرح و تیراندازی به‌سوی معترضان در مشهد کرده‌اند.

همزمان، برخی ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که ماموران انتظامی و امنیتی در دزفول به سمت معترضان تیراندازی و گاز اشک‌آور شلیک کردند.

به‌رغم «سرکوب سنگین» معترضان در روزهای گذشته و احضار و بازداشت شمار قابل توجهی از دانشجویان معترض، دانشگاه‌های شهرهای مختلف ایران از تهران تا تبریز و کرمانشاه، روز شنبه شاهد تجمعات و تحصن اعتراضی دانشجویان بود.

دانشجویان صنعتی امیرکبیر،‌ شریف، دانشگاه علم و فرهنگ تهران، علوم پزشکی همدان، زاهدان و مشهد، و دانشگاه جندی‌شاپور اهواز، حین برگزاری تجمعات اعتراضی شعارهایی چون «زن، زندگی،‌ آزادی» و «آزادی حق ماست، مهسا اسم رمز ماست» سردادند.

مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله اهل سقز، همراه با خانواده خود به تهران سفر کرده بود که هنگام خروج از ایستگاه مترو توسط ماموران پلیس امنیت اخلاقی موسوم به «گشت ارشاد» دستگیر شد و سه روز بعد، در ۲۵ شهریور، رسانه‌های رسمی اعلام کردند که او در بیمارستان کسری تهران جان باخته است.

از آن زمان تاکنون و با گذشت شش هفته، دور تازه‌ای از اعتراضات سراسری در ایران در واکنش به جان باختن او ادامه یافته که با گسترش دامنه اعتراضات به شهرهای کوچک و همچنین واکنش‌های کم‌سابقه بین‌المللی، عملا به اعتراضات ضدحکومتی مبدل شده است.

XS
SM
MD
LG