لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۱

کره جنوبی توافق تبادل اطلاعات امنيتی با ژاپن را لغو کرد


 کیم یو جیون، نايب رييس دفتر امنيت ملی رياست جمهوری کره جنوبی
 کیم یو جیون، نايب رييس دفتر امنيت ملی رياست جمهوری کره جنوبی

کره جنوبی روز پنجشنبه ۳۱ مرداد اعلام کرد توافق مربوط به تبادل اطلاعات امنيتی با ژاپن را که محور آن اطلاعات محرمانه در مورد کره شمالی است لغو خواهد کرد. اين تصميم تعجب‌آور تلاش‌های آمريکا برای توسعه همکاری‌های امنيتی بين دو متحد مهم آن کشور در آسيای شرقی را تضعيف خواهد کرد.

دولت کره جنوبی دليل اين تصميم را اختلافات تجاری شديد با ژاپن اعلام کرد که تحت تاثير آن روابط دو کشور به نازل‌ترين سطح از سال ۱۹۶۵ و شروع مناسبات رسمی بين کره جنوبی و ژاپن سقوط کرده است.

تارو کونو، وزير خارجه ژاپن اين تصميم را «شديدا تاسف‌بار» توصيف کرد و برای اعتراض به ارتباط دادن تجارت با مسايل امنيتی سفير کره جنوبی در توکيو را احضار کرد.

بسياری از صاحبنظران پيش‌بينی می‌کردند که کره جنوبی به خاطر روابطش با آمريکا توافق تبادل اطلاعات امنيتی با ژاپن را به خطر نخواهد انداخت. کره جنوبی برای حل اختلافات تجاری با ژاپن از آمريکا کمک خواسته بود و درعين حال واشینگتن و سئول برای از سرگيری مذاکرات مربوط به خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی با هم همکاری کرده‌اند.

دفتر رياست جمهوری کره جنوبی گفت به اين دليل توافق امنيتی را لغو می‌کند که تصميم ژاپن برای کاهش رتبه تجاری کره جنوبی روی همکاری‌های امنيتی دو کشور تاثير «عميقی» دارد.

کیم یو جیون، نايب رييس دفتر امنيت ملی رياست جمهوری کره جنوبی در بيانيه‌ای که از تلویزيون سراسری کشور پخش شد گفت: «تحت اين شرايط دولت به این نتیجه رسید که تداوم اين توافق که با هدف تبادل اطلاعات محرمانه نظامی و امنيتی امضا شده ديگر در راستای منافع امنيتی ما نيست.»

او افزود کره جنوبی قبل از روز شنبه که زمان مقرر برای تمديد سالانه اين توافق است تصميم خود را رسما به ژاپن اطلاع خواهد داد.

تارو کونو، وزير خارجه ژاپن در بيانيه‌ای گفت اين تصميم «قضاوتی نادرست در مورد فضای امنيتی منطقه است.» او افزود مرتبط کردن تجارت با امور امنيتی «مطلقا غيرفابل پذيرش است و ما قاطعانه به دولت کره جنوبی اعتراض خواهيم کرد.»

از اوايل ماه ميلادی گذشته ژاپن بر صادرات سه ماده شيميايی مورد نياز برای توليد رساناها و صفحات تصويری که از اقلام اساسی واردات کره جنوبی هستند محدوديت‌های بيشتری وضع کرد و اين کشور را از فهرست شرکای ارجح در تجارت خارجی حذف کرد.

کره جنوبی نيز ژاپن را به استفاده ابزاری از تجارت برای تنبيه اين کشور به خاطر اختلاف‌های دو طرف بر سر حاکميت بی‌رحمانه استعمار ژاپن در شبه جزيره کره در فاصله سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ متهم کرده است.

محدوديت‌های تجاری ژاپن عليه کره جنوبی احساسات ضد ژاپنی در اين کشور را تشديد کرده است. تعداد زيادی از مردم کره جنوبی در تظاهرات ضد ژاپنی شرکت کرده و بسياری از محصولات ژاپنی مثل آبجو و پوشاک را تحريم کرده‌اند. دولت کره جنوبی نيز رتبه ژاپن در فهرست شرکای تجاری اين کشور را کاهش داد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG