لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۷

نخستین انتخابات عمده در دوران کرونا؛ پیروزی چشم‌گیر حزب حاکم کره جنوبی‎‎


یکی از استادان حکمت کنفوسیوس در حال رای دادن در شهر نون‌سان
یکی از استادان حکمت کنفوسیوس در حال رای دادن در شهر نون‌سان

در یکی از عمده‌ترین انتخابات در سطح جهان در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، حزب حاکم کره جنوبی که دولت را در دست دارد، موفق شده اکثریت پارلمانی را به‌دست آورد؛ رخدادی که نزدیک به دو دهه است سابقه نداشته است.

پیش‌بینی می‌شود حزب دمکراتیک و متحدانش تا ۱۸۰ کرسی پارلمان را از آن خود کنند که ۶۰ درصد کل کرسی‌ها خواهد بود و دست دولت را در پیشبرد سیاست‌ها باز خواهد گذاشت.

حزب اصلی مخالف دولت، راست‌گرایان و محافظه‌کارانی که با نام «اتحادیه آینده» در انتخابات شرکت کرده‌اند، احتمالا ۱۰۳ کرسی را به دست می‌آورند.

رای‌گیری برای انتخابات با تمهیدات گسترده بهداشتی همراه بود و با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شده که چندان پیش‌بینی نمی‌شد.

طی ۱۶ سال گذشته نخستین بار است که لیبرال‌های میانه‌رو موفق به کسب اکثریت می‌شوند. در عین‌حال اگر کرسی‌ها به میزان پیش‌بینی شده افزایش یابد، آن‌ها می‌توانند مهم‌ترین پیروزی خود پس از اصلاحات عمده سیاسی در کره جنوبی را جشن بگیرند.

حزب حاکم و مون جه‌این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، طی ماه‌های گذشته با چالش‌ها و انتقادات مختلفی روبه‌رو شده بودند؛ از جمله در سیاست خارجی و ادامه بن‌بست در رابطه با کره شمالی، رویکرد‌های تازه دولت آمریکا از جمله در مورد هزینه‌های نظامی، وضعیت اقتصادی که حتی تا پیش از شیوع کرونا نیز چندان تعریفی نداشت، اصلاحات مربوط به سیستم قضائی، اتهامات فساد به نزدیکان رئیس‌جمهوری و در نهایت آغاز بحران کرونا، که به‌طور ناگهانی شدت گرفت.

اما، چه در بسیاری از محافل سیاسی و چه در میان بسیاری از مردم کره جنوبی این پیروزی چشم‌گیر، ناشی از مدیریت مقابله با کووید-۱۹ توصیف می‌شود.

تا چندی پیش از همه‌گیری جهانی کرونا، در حالی‌که شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در کره جنوبی به طور ناگهانی و فزاینده‌ای رو به افزایش گذاشت، وضعیت این کشور با چین مقایسه می‌شد و بسیاری از کشورها مرزهای خود را به روی آن بستند. امروز اما کره جنوبی موفق شده به‌طور چشم‌گیری جلوی شیوع بیماری را بگیرد، آن‌هم بدون آن‌که دست به اجرای قوانین گسترده و سراسری قرنطینه و ممنوعیت‌های اجباری در کل کشور بزند.

در عین حال برخی نوآوری‌ها و نیز نحوه مقابله با پیامدهای شیوع ویروس کرونا، از جمله تست‌گیری‌های گسترده، آزمایش شهروندان داخل خودروها و یا به‌طور گروهی در محل سکونتشان در سطح جهان نیز بازتاب یافت. مقابله با ویروس با ارائه کمک‌هایی به دهک‌های متوسط و کم‌درآمد، و یا حتی بخشش‌های بیمه‌ای و نظیر این‌ها نیز همراه شده‌است.

مطالعات و پژوهش‌هایی که مقام‌های این کشور در اختیار دیگر کشورها گذاشتند نیز طی ماه‌های اخیر در ژورنال‌های علمی بازتاب پیدا کرده‌ و نام کره جنوبی را سر زبان‌ها انداخته است.

با این همه سال پیش محبوبیت رئیس‌جمهوری مون جه‌این، در بازه‌ای از زمان حتی به رقم ناچیز ۳۰ درصد سقوط کرده بود و تقریبا همه در حال وداع با لیبرال‌های میانه‌رو بودند. اما اکنون او می‌تواند انتخابات را یک «همه‌پرسی» برای سیاست‌هایش تلقی کند، سیاست‌هایی که احتمالا همه آ‌ن‌ها در نهایت به یک نقطه ختم می‌شوند: نحوه مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا.

XS
SM
MD
LG