لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۵

ارسال نخستین محموله دارویی کره جنوبی به ایران از زمان تشدید تحریم‌های آمریکا


این تصویر آرشیوی هواپیماهای باری خطوط هوایی کره جنوبی را در فرودگاه اینچان نشان می‌دهد
این تصویر آرشیوی هواپیماهای باری خطوط هوایی کره جنوبی را در فرودگاه اینچان نشان می‌دهد

وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرده است که نیم میلیون دلار داروی یک بیماری ژنتیکی را در راستای صادرات انسان‌دوستانه به ایران می‌فرستد.

در سئول این نخستین محموله از این دست در پی تشدید تحریم‌های دولت دونالد ترامپ علیه تهران در سال گذشته، عنوان شده‌است.

آن‌طور که وزارت خارجه کره جنوبی هشتم خرداد ماه گفته داروها مربوط به «بیماری گوشه» می‌شود و آن طور که این وزارت‌خانه و وزارت بازرگانی و صنایع اعلام کرده‌اند قرار است روز جمعه نهم خرداد به ایران ارسال شود.

علاوه بر این اما انتظار می‌رود در ماه میلادی ژوئن (میانه خرداد تا تیر) کره جنوبی دو میلیون دلار دیگر دارو و اقلام پزشکی در پیوند با صادرات بشردوستانه به ایران بفرستد.

وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه صادر شده می‌گوید سئول «به رایزنی با واشینگتن و تهران ادامه خواهد داد تا راه‌هایی را برای گسترش تجارت از محموله‌های پزشکی که فعلا تمرکز اصلی بر آن است، تا غذا و فرآورده‌های کشاورزی، بیابد».

رسانه‌های کره جنوبی تصاویری نیز منتشر کرده‌اند که وزارت خارجه کره جنوبی ارائه کرده و بسته‌های داروی «بیماری گوشه» را «آماده ارسال به ایران نشان می‌دهد».

کره جنوبی نزدیک به دو ماه پیش موفق شده بود مجوزهایی را برای ارسال بسته‌ها و محموله‌های انسان‌دوستانه به تهران از دولت آمریکا دریافت کند. ارسال محموله‌های اخیر نیز طی هفته‌های گذشته برنامه‌‌ریزی شده بود.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در اول فروردین ماه در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید گفته بود: در راستای تسهیل کمک‌های بشردوستانه به داخل (ایران) هرکاری بتوانیم انجام می‌دهیم تا اطمینان حاصل شود که تراکنش‌های مالی مرتبط با چنین کمک‌هایی به درستی انجام شوند.

در ۲۲ فروردین ماه یک مقام وزارت خارجه کره جنوبی به رسانه‌های کره‌ای گفته بود مجوز عمومی شماره هشت دولت ایالات متحده را کسب کرده‌است؛ یعنی مکانیزمی که ارسال برخی فرآورده‌ها به ایران را ممکن می‌سازد حتی اگر بانک مرکزی ایران در میان نقل و انتقالات قرار گیرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، ۲۹ شهریور سال پیش اعلام کرد که بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی ایران را به فهرست تحریم‌های این کشور افزوده است.

کره جنوبی علاوه بر این دنبال راه‌هایی است تا از سازوکار بشردوستانه سوئیس برای صادرات مواد غذایی و دارو به ایران نیز بهره ببرد، هرچند جزئیات چندانی از این اقدامات ارائه نشده‌است.

گزارش‌ها در سئول حاکی‌ست دولت کره جنوبی علاوه بر این تلاش می‌کند به توافقی در زمینه صادرات محموله‌های بشردوستانه (توافق تجارت فرآورده‌های بشردوستانه کره) دست یابد که نقل و انتقالات مالی آن از طریق بانک‌های ایرانی تحریم‌نشده ممکن باشد.

رسانه‌های کره جنوبی می‌گویند دولت آن کشور در راستای انجام صادرات اقلام بشردوستانه نشست‌هایی با شرکت‌های کره‌ای داشته، و قصد دارد از کانال‌های دیپلماتیک نیز بهره ببرد.

آن‌طور که رسانه‌های داخلی ایران سال پیش گزارش داده بودند وزارت خارجه ایران در آبان ماه گذشته سفیر کره جنوبی را فراخوانده بود تا «شش میلیارد دلار» پول نفتی را که به این کشور آسیایی فروخته، طلب کند.

اخیرا روزنامه اعتماد نیز در گزارشی در مورد طلب باقی‌مانده، آن را بین ۳ تا ۶ میلیارد دلار عنوان کرده است.

این روزنامه با اشاره به روابط نزدیک سئول و ایالات متحده نوشته بود «مقام‌های سئول می‌توانند با رایزنی‌های موثر با واشنگتن، بدهی‌شان به ایران را حداقل با ارسال کالاهای غیر تحریمی مورد نیاز ایران تسویه کنند». گزارش روزنامه اعتماد در رسانه‌های کره‌ای نیز بازتاب پیدا کرده است.

واردات داروی بیماری گوشه از کره جنوبی به ایران تازگی ندارد. سازمان غذای و داروی ایران در مرداد ماه سال ۱۳۹۵ گفته بود کیفیت داروی کره‌ای و آمریکایی یکسان است، در حالی‌که بهای آن نصف است و در همین راستا نیز واردات آن از کره آغاز شده است.

بنا بر آمار ارائه‌شده در ایران نزدیک به ۱۷۰ بیمار مبتلا به «گوشه» وجود دارد. بهای داروی این اختلال ژنتیکی بالاست. بیماری گوشه ناشی از کمبود یک آنزیم است و دو نوع دارد. در هر دو نوع کبد و طحال بزرگ می‌شوند، ولی بیماری اختلالات دیگری نیز همراه می‌آورد.

XS
SM
MD
LG