لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۱

هیئت عالی‌رتبه دولت کره جنوبی به کره شمالی می‌رود


نمایی از «یادبود پیروزی در جنگ برای آزادی سرزمین پدری» و هتل ریانگ‌یانگ در پایتخت کره شمالی
نمایی از «یادبود پیروزی در جنگ برای آزادی سرزمین پدری» و هتل ریانگ‌یانگ در پایتخت کره شمالی

رئیس‌جمهوری کره جنوبی، روز یک‌شنبه ۱۳ اسفند اعلام کرد مشاور ارشد او در امور امنیتی و رئیس «سرویس اطلاعات ملی» آن کشور، در صدر هیئتی عالی‌رتبه، برای دیدار با مقام‌های کره شمالی، به پیونگ‌یانگ می‌روند.

بنا به گفته مون جه‌این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، چانگ ای‌یانگ، رئیس دفتر امنیت ملی نهاد ریاست‌جمهوری، و سا هون، رئیس سازمان اطلاعاتی کره جنوبی، موسوم به «سرویس اطلاعات ملی»، روز دوشنبه راهی کره شمالی می‌شوند.

این دیدار تازه‌ترین گام از سوی سئول در راستای انجام مذاکرات با همسایه شمالی و ایجاد دریچه گفت‌وگوی احتمالی میان پیونگ‌یانگ و ایالات متحده برآورد می‌شود.

پس از سخنرانی رهبر کره شمالی مبنی بر احتمال انجام مذاکرات دو کره، تیم کره شمالی به المپیک زمستانی کره جنوبی رفت و دو هیئت عالی‌رتبه رهبر کره شمالی از سئول دیدار کردند.

چانگ ای‌یانگ، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری کره جنوبی در امور امنیتی، چهره‌‌ای شناخته‌شده در میان دیپلمات‌ها و مقام‌های ایالات متحده است. خبرگزاری دولتی کره جنوبی او را فردی توصیف کرده که در شکل‌دادن به سیاست‌های امنیتی مشترک میان سئول و واشینگتن نقش کلیدی ایفا کرده‌است. سا هون نیز از مقام‌های زبده در روابط دو کره است و در جریان مذاکرات میان رهبران دو کشور نیز نقش داشته‌است.

سخنگوی رئیس‌جمهوری کره جنوبی به خبرنگاران گفته است هیئت اعزامی «گفت‌وگوهای فشرده‌ای در مورد شماری از مسائل خواهد داشت؛ از جمله روند هماهنگی مذاکرات بالقوه میان پیونگ‌یانگ و واشینگتن، خلع سلاح اتمی در شبه‌جزیره و بهبود روابط دو کره».

بنا بر اعلام دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی، مقام‌های آن کشور روز سه‌شنبه به سئول باز می‌گردند و سپس برای اعلام نتیجه گفت‌وگوها راهی واشینگتن خواهند شد.

دیدارهای اخیر هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور در حالی انجام می‌شود که بحران شبه‌جزیره کره، به‌دلیل آزمایش‌های هسته‌ای و آزمایش‌های پی‌درپی موشکی کره شمالی، شدت گرفته بود. طی این مدت تحریم‌های بین‌المللی علیه پیونگ‌یانگ نیز افزایش یافته‌است.

رهبران دو کره در سال‌های ۲۰۰۰ -ریاست‌جمهوری کیم ده‌جونگ و رهبری کیم جونگ‌ایل- و ۲۰۰۷ -ریاست‌جمهوری رو موهیان و رهبری کیم جونگ‌ایل- با یکدیگر دیدار داشته‌اند که مهم‌ترین مذاکرات شبه‌جزیره در سال‌های معاصر به‌شمار می‌رود.

دیدار اخیر خواهر رهبر کره شمالی از سئول، نخستین دیدار یک عضو اصلی خاندان حاکم بر کره شمالی، از زمان پایان جنگ دو کره در سال ۱۹۵۳ بود.

ایالات متحده تاکید کرده‌است هرگونه مذاکره‌ای با کره شمالی باید در نهایت به توقف برنامه اتمی آن کشور منجر شود. در آغاز اسفند ماه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، اعلام کرد که دولت او «بزرگترین» بسته تحریمی علیه کره شمالی را وضع خواهد کرد تا به آن کشور فشار بیاورد برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود را متوقف کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری دولتی کره جنوبی، رویترز و خبرگزاری فرانسه|ت.ت|
XS
SM
MD
LG