لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۶

رویترز: هشدار قدرت‌های اروپایی به ایران درباره بازگشت تحریم‌های سازمان ملل 


تاسیسات فردو
تاسیسات فردو

خبرگزاری رویترز از قول مقامات اروپایی گزارش داده است که فرانسه، بریتانیا و آلمان به عنوان اعضای اروپایی برجام به ایران هشدار داده‌اند که افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم به ۹۰ درصد، به معنی بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران است.

این گزارش که روز جمعه ۱۵ اردیبهشت منتشر شده است در ادامه می‌افزاید اگرچه آمریکا و متحدین اروپایی آن درگیر تنش‌های تهاجم نظامی روسیه به اوکراین هستند، اما با چالش برنامه هسته‌ای ایران نیز دست و پنجه نرم می‌کنند.

فوریه امسال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از کشف آثار اورانیوم غنی‌شده نزدیک به ۸۴ درصدی در تاسیسات غنی‌سازی فردو خبر داد، میزانی که بسیار نزدیک به سطح مورد نیاز ۹۰ درصدی برای ساخت بمب هسته‌ای است.

رویترز می‌افزاید در حالی که برخی مشاوران کاخ سفید ترجیح می‌دهند که در میانه تنش‌های روسیه و چالش مقابله با جاه‌طلبی‌های سیاسی و نظامی چین، پرونده برنامه هسته‌ای ایران را نیز به اولویت‌های جو بایدن، رئیس‌جمهوری کشور اضافه نکنند، اما مقامات و تحلیلگران می‌گویند که این کار عملی نیست.

یک دیپلمات غربی به این خبرگزاری گفته است که آمریکا در حالی که درگیر بحران روسیه و اوکراین است، نمی‌خواهد جبهه جدیدی در مذاکرات با ایران باز کند و به همین خاطر آنها تمام تلاش خود را می‌کنند که ایران به سمت غنی‌سازی ۹۰ درصدی نرود.

این گزارش می‌افزاید مقامات غربی نگران هستند که ایران در صورت تجهیز به بمب هسته‌ای، اسرائیل و کشورهای عرب منطقه را تهدید کند و به یک مسابقه تسلیحاتی هسته‌ای در منطقه دامن بزند.

یک مقام ارشد هسته‌ای ایران به رویترز گفته است ایران هرگز تن به بازگشت تحریم‌های سازمان ملل نخواهد داد و اگر غرب تحت هر عنوانی چنین اقدامی کند، مسئولیت عواقب آن را باید به دوش بگیرد.

این مقام ایرانی که در گزارش رویترز به نام وی اشاره نشده است، افزود: «ایران در واکنش به چنین اقدامی می‌تواند از معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای خارج شود و به برنامه هسته‌ای خود شتاب بخشد.»

این گزارش در ادامه می‌افزاید در حالی که مقامات غربی می‌خواهند درهای دیپلماسی با ایران را باز بگذارند، تنش با روسیه و چین این کار را سخت تر می‌کند، چرا که اختلاف بر سر جنگ اوکراین و کمک‌های نظامی ایران به روسیه، همچنین تنش‌های فزاینده چین و آمریکا شانس احیای برجام را کاهش می‌دهد و مشخص نیست روسیه و چین تا چه حد برای احیای برجام تلاش کنند.

رویترز می‌نویسد اگر احیای برجام به شکست برسد، غرب سه گزینه خواهد داشت: «بازدارندگی، اقدام نظامی، یا مذاکره‌ای جدید».

دنیس راس دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی می‌گوید اگر به اندازه کافی ایران را متوجه عواقب غنی‌سازی ۹۰ درصدی نکنیم، ممکن است به آن سمت برود و حتی آغاز به تولید بمب هسته‌ای کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG