لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۶

ایتالیا یک سنگ قبر متعلق به قرن هفدهم میلادی را به ایران تحویل داد


این سنگ قبر در سال ۲۰۱۵ میلادی توسط نیروی‌های پلیس ایتالیا کشف و مشخص شد که منشاء آن جمهوری اسلامی ایران است.
این سنگ قبر در سال ۲۰۱۵ میلادی توسط نیروی‌های پلیس ایتالیا کشف و مشخص شد که منشاء آن جمهوری اسلامی ایران است.

پلیس ایتالیا یک سنگ قبر متعلق به قرن هفدهم میلادی که از ایران به این کشور «قاچاق» شده بود را شامگاه دوشنبه ۲۰ فروردین به سفیر جمهوری اسلامی در رم تحویل داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، جهانبخش مظفری سفیر ایران در ایتالیا در مراسم تحویل این سنگ قبر گفت که پلیس این کشور پیش از این نیز «همکاری‌های سازنده ای» با ایران داشته است.

فابریتسیو پارولی فرمانده نیروی حراست از میراث فرهنگی ایتالیا نیز تحویل این اثر تاریخی به ایران را« یک رویداد مهم» دانست.

براساس این گزارش،این سنگ قبر از ایران به صورت غیر قانونی خارج و از سوی افرادی که از دست پلیس گریخته بودند در نزدیکی گورستان شهر فرنتینو در مرکز ایتالیا رها شده بود.

این سنگ قبر در سال ۲۰۱۵ میلادی توسط نیروی‌های پلیس ایتالیا کشف و مشخص شد که منشاء آن جمهوری اسلامی ایران است.

در اطلاعیه پلیس ایتالیا اعلام نشده که این سنگ قبر چگونه وارد این کشور شده است.

بر روی این سنگ قبر وفات نامه‌ای به زبان‌های فارسی و عربی و به خطنستعلیق حکاکی شده که شامل چند بیت شعر و همچنین مشخصات متوفی است.

پلیس ایتالیا در مرداد ماه سال ۹۴نیز ۳۰ قطعه از اشیا و آثار تاریخی که به صورت غیر قانونی از ایران خارج شده بود را تحویل سفارت ایران در رم داده بود.

براساس گزارش رسانه ها، این آثار نزديک به ۱۰ سال قبل از تايلند به ایتالیا «قاچاق» شده و در طول اين مدت در محل موزه ملی هنرهای شرقی رم نگهداری می شدند.

درهمین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت که ایتالیا از چند دهه پیش مبارزه‌ای را برای کشف آثار ارزشمند که از این کشور خارج و در موزه‌های یا گالری‌های خصوصی در سراسر جهان نگهداری می شوند،آغاز کرده است.

درسال‌های گذشته نیز برخی از آثار تاریخی ایران از کشورهای دیگر بازگردانده شده اند.

از جمله سال ۹۳ براساس حکم دادگاهی در بلژیک، ۳۴۹ قطعه شی از ایران باستان با قدمت ۳۵۰۰ سال پس از ۵۰ سال به ایران بازگردانده شد.

پیش از آن نیز دولت آمریکا در مهرماه ۹۲ در اقدامی «نمادین» و برای نمایش حسن نیت خود، یک جام شیردال ایرانی متعلق به قرن هفتم پیش از میلاد متعلق به کشور ایران را به دولت ایران تحویل داد.

با این حال گل‌نبشته‌های هخامنشی به امانت داده شده به دانشگاه شیکاگو اکنون نزدیک به یک دهه است که در گیرودار یک دعوی حقوقی در دادگاه فدرال ایالات متحده بر سر اخذ غرامت قربانیان یک حملهٔ تروریستی گرفتار شده‌اند.

با استفاده از گزارش ایرنا؛ ا.م/خ.ک

XS
SM
MD
LG