لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۷

جنجال مسافر و راننده؛ چگونه «اسنپ» وارد چالش حجاب اجباری شد؟


سعید عابد راننده اسنپ (سمت راست) و امیر علی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه
سعید عابد راننده اسنپ (سمت راست) و امیر علی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه

ماجراهای مربوط به پیاده کردن یک مسافر زن توسط یک راننده اسنپ به دلیل «رعایت نکردن حجاب» طی چند روز گذشته خبرساز شد و برخی از اعضای گروه‌های اصولگرا و رئیس سازمان هوا-فضای سپاه پاسداران با این راننده دیدار کرده‌اند.

در مقابل گروهی از کاربران شبکه‌های اجتماعی ضمن اعتراض به اقدام این راننده و اطلاعیه اسنپ، خواستار تحریم این شرکت تاکسی اینترنتی شده‌اند.

ماجرا از آن جا آغاز شد که یک مسافر زن در توئیتی ضمن انتشار مشخصات یک راننده اسنپ خبر داد که این راننده او را به دلیل «بدحجابی» پیاده کرده است. او تصویر و مشخصات این راننده را نیز منتشر کرد. این زن سپس نوشت که شرکت اسنپ از او عذرخواهی کرده است.

شرکت اسنپ در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «از کاربر راننده بابت انتشار اطلاعات شخصی‌شان دلجویی به عمل آورده‌ایم و ایشان با رضایت شخصی‌شان در ناوگان اسنپ به فعالیت خود ادامه می‌دهند. علاوه بر آن، رعایت اصل مشتری‌مداری اقتضا می‌کرد که پس از ذکر شرایط و قوانین اسنپ، از مسافر نیز به دلیل ناتمام ماندن سفرشان دلجویی شود».

نوشته این مسافر زن واکنش برخی از رسانه‌های اصولگرا را به دنبال داشت و آنان شدیدا از اسنپ انتقاد کردند.

پس از این فشارها، اسنپ روز دوشنبه اعلام کرد که نقل‌قول اولیه مسافر مبنی بر عذرخواهی از او «خلاف واقع بوده» و این شرکت قصد داشته از او شکایت کند اما «به علت ابراز پشیمانی‌ مسافر، این شرکت از حق شکایت خود صرف‌نظر می‌کند».

این اقدام اسنپ واکنش برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشت و آنها خواستار تحریم این شرکت شدند.

در مقابل، تلویزیون ایران این راننده را به یک برنامه تلویزیونی دعوت کرد و امیر علی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران، و تعدادی از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه شریف با او دیدار کردند.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز تصویر این راننده اسنپ را در لباس بسیج و در حال کمک‌رسانی به سیل زدگان منتشر کرده‌اند.

این مسافر زن نیز از توئیت‌های قبلی خود عذرخواهی کرده است. در همین حال مجید توکلی، فعال سابق دانشجویی، نوشت که گویا این زن به پلیس امنیت «احضار» و پس از معرفی به «دادسرا با قرارِ التزام به حضور و تعهد آزاد شده» است.

در سال‌های اخیر نیز مقامات نیروی انتظامی از توقیف ده‌ها هزار خودرو به دلیل «کشف حجاب» سرنشینان آن خبر داده‌اند.

بر اساس «قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» که سال ۹۴ ابلاغ شد نیز اماکنی که «بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می‌گیرند، مانند قسمت‌های مشترک آپارتمان‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و نیز وسایل نقلیه مشمول حریم خصوصی نیست».

در همین حال در اردیبهشت‌ماه صدها نفر از مالکان خودرو در تهران پیامکی را دریافت کرده بودند که آنها را به «کشف حجاب در خودرو» متهم کرده و خواستار مراجعه آنها به «پلیس امنیت اخلاقی» شده بود.

در همین حال حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران بزرگ، گفته بود که دریافت‌کنندگان این پیام پس از مراجعه به پلیس با «تعهد کتبی» آزاد می‌شوند اما در صورت «تکرار» این اقدام، به دادگاه معرفی خواهند شد.

XS
SM
MD
LG