لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۷

سرما و بارندگی در ایران؛ صدها روستای سیستان و بلوچستان در محاصره سیل قرار دارند


تصویر آرشیوی از سیل در سیستان و بلوچستان
تصویر آرشیوی از سیل در سیستان و بلوچستان

هم‌زمان با ادامه بارش شدید باران در سیستان‌وبلوچستان، گزارش‌‌ها حاکی از محاصره صدها روستا در سیل و مسدود شدن حداقل ۱۳ مسیر ارتباطی در این استان است.

خبرگزاری ایسنا روز پنج‌شنبه نهم اسفند گزارش داده است که بارش باران و جاری شدن سیلاب موجب محاصره شدن دست کم ۳۸۷ روستا در شهرستان‌های دشتیاری، چابهار و قصرقند شده و وضعیت بیش از ۱۱۰ هزار نفر از مردم روستای جنوب سیستان‌وبلوچستان را بحرانی کرده است.

بر اساس این گزارش به‌دلیل نبود راه و شکسته شدن پل و آبنما امدادرسانی به این مناطق تنها به‌صورت هوایی امکان‌پذیر است.

در همین رابطه معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی، درباره «حجم سیلاب» در سیستان‌وبلوچستان و «کمبود زیرساخت‌ها» هشدار داده است.

آقای سعیدی ضمن بیان این که حجم بارش و آب «از طوفان گونو بیشتر است» درباره وضعیت شهروندان به‌ویژه «زنان باردار بیماران خاص و دیالیزی» ابراز نگرانی کرده و گفته است که «به شدت نیاز به بالگرد داریم.»

مدیر کل ستاد بحران سیستان وبلوچستان صبح روز پنج‌شنبه گفته بود که «بر اساس برآورد اولیه تاکنون سیلاب خسارت ۱۴ هزار میلیارد ریالی به زیرساخت‌های ۱۳ شهرستان این استان وارد کرده است و بیشتر این خسارت‌ها به‌ترتیب به حوزه‌های راه، برق و کشاورزی مربوط می‌شود.»

مدیرکل فرودگاه‌های سیستان‌و‌بلوچستان هم روز پنج‌شنبه «به‌علت شرایط نامساعد جوی و دید افقی کم در زاهدان»، از لغو پروازها از تهران به این شهر و به‌عکس خبر داده است.

در همین حالا سازمان هواشناسی اعلام کرد که نیمه غربی ایران، روز جمعه سردترین بامداد را از ابتدای فصل پاییز تجربه خواهد کرد. سازمان هلال احمر هم از «گرفتار شدن» نزدیک به ۱۶ هزار نفر در کولاک خبر داد.

سازمان هواشناسی ایران روز پنج‌شنبه ۱۰ اسفند درباره بارش‌ها، وزش باد شدید و شکل‌گیری سیلاب‌‌ در مناطق مختلف کشور هشدار داد و اعلام کرد که بامداد روز جمعه ۱۱ اسفند سردترین بامداد از ابتدای پاییز در نیمه غربی خواهد بود و با تأخیری ۲۴ ساعته، همین شرایط روز شنبه در نیمه شرقی کشور رخ خواهد داد.

در همین حال رئیس سازمان هلال احمر هم از «گرفتار شدن» نزدیک به ۱۶ هزار نفر در ۲۶ استان خبر داده و اعلام کرده است که از روز پنجم تا دهم اسفند ۲۶ استان به جزء ایلام، بوشهر، خوزستان، کردستان و کرمانشاه از بارش برف، کولاک و آبگرفتگی متأثر شده‌اند.

احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا نیز گفته که با بارش برف و باران در جاده‌های ۲۰ استان کشور، برخی محورهای مواصلاتی ازجمله در استان‌های قم و مرکزی به علت «بارش، یخ‌زدگی و عدم ایمنی» مسدود شده‌اند.

بر اساس گزارش‌های هواشناسی برخی نواحی ایران که به‌طور معمول شاهد بارش‌ نیستند از جمله سیستان‌وبلوچستان، خراسان و یزد در روزهای گذشته شاهد بارش شدید باران و برف بوده‌اند.

در همین رابطه رئیس پلیس راه استان یزد از مسدود‌شدن تمام راه‌های روستاهای این استان به‌علت بارش سنگین برف خبر داده است.

در ادامه لغو سریالی پروازها به دلیل شرایط جوی در مناطق مختلف ایران در روزهای گذشته هم خبرگزاری فارس روز پنج‌شنبه از لغو پروازها در فرودگاه کرمان به‌دلیل «مه غلیظ» خبر داده است.

بنا بر اعلام سازمان هواشناسی سامانه بارش بعدی از روز دوشنبه آینده وارد ایران خواهد شد.

هم‌زمان با تداوم بارش‌ها و کاهش شدید دمای هوا در بسیاری از نقاط کشور، شرکت‌ گاز درباره «رکوردزنی پی‌در‌پی» در مصرف هشدار داده و از شهروندان خواسته‌ که در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.

XS
SM
MD
LG