لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۹

روسیه پس از چند روز وقفه «بمباران بخش شرقی حلب را از سر گرفت»


فعالان سوری و گروه دیدبان حقوق بشر سوریه می گویند، روسیه روز سه شنبه پس از چند روز وقفه دوباره بمباران بخش شرقی حلب را از سر گرفته است.

در همین حال، زکریا ملحفجی، یک از نیروهای مخالف حاضر در بخش شرقی حلب به رویترز گفته است، بیشتر بمباران‌ها امروز بر محله «بستان القصر»متمرکز بود.

وی اضافه کرده است: پس چند روز بمباران‌ها از سر گرفته شد و خیلی شدید بود.

گروه دیده بان حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است نیز می گوید، در بمباران‌های روز سه شنبه دستکم ۲۵ نفر کشته ودهها نفر زخمی شده اند.

این در حالی است که نیروهای امدادگر و ساکنان بخش تحت کنترل شورشیان می گویند در این حملات دست کم ۵۰ نفر کشته شده اند. به گفته شهروندان در بمباران‌های روز سه شنبه یک مرکز درمانی و یک محل بازی کودکان نیز مورد حمله قرار گرفته است.

به گزارش رویترز، ارتش سوریه و شیعیان مورد حمایت ایران نیز اعلام کرده اند که توانسته اند میدان «جندول» در شمال حلب را به کنترل خود در بیاورند.

طبق این گزارش، روسیه و حکومت سوریه هفته گذشته از حملات و بمباران بخش شرقی حلب کاستند. ارتش سوریه اعلام کرده بود، از حملات به بخش تحت کنترل شورشیان کاسته شده تا ساکنان این مناطق بتوانند از شرق حلب خارج شوند.

حکومت سوریه پیشتر اعلام کرده بود نیروهای شورشی حاضر در بخش شرقی حلب در صورت بر زمین گذاشتن سلاح خود می توانند به همراه خانواده‌های خود به سلامت از این منطقه خارج شوند.

مخالفان این در خواست حکومت سوریه را رد کرده اند.

به گزارش رویترز، نیروهای دولتی سوریه می کوشیدند تا شهر حلب را به طور کامل تصرف کنند. حلب پرجمعیت‌ترین شهر سوریه پیش از آغاز جنگ در پنج سال و نیم پیش بود. این شهر هم اکنون به دو قسمت تحت کنترل دولت و تحت کنترل شورشیان تقسیم شده است.

جنگ داخلی در سوریه باعث کشته شدن صد‌ها هزار نفر شده است. طی این مدت نیز میلیون‌ها نفر از خانه و کاشانه اشان آواره شده اند.

XS
SM
MD
LG