لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۲

رسانه‌های اسرائیلی: سومالی برقراری مناسبات رسمی با اسرائیل را بررسی می‌کند


رسانه اسرائیلی کان اسرائیل شنبه شب ۱۸ تیر گزارش داد که رئیس جمهور کشور آفریقایی سومالی احتمال برقراری مناسبات رسمی با اسرائیل را «بررسی می‌کند».

بر اساس این گزارش، سخنگوی نهاد ریاست جمهوری سومالی با تایید این خبر گفته است که حسن شیخ محمود، رئیس جمهوری، احتمال برقراری رابطه با اسرائیل را با پارلمان در سومالی در میان می‌گذارد.

به گفته شبکه کان، رئیس جمهوری سومالی به تازگی در سفر رسمی به امارات متحده عربی با «یک مقام ارشد» اسرائیلی که او نیز هم‌زمان در ابوظبی بوده، دیدار کرده است.

دفتر ریاست جمهوری سومالی گزارش‌ها دیدار میان حسن شیخ محمود با یک مقام ارشد اسرائیلی در سفر به امارات را نادرست نامیده است.

شبکه کان نیز به نام مقام بلندپایه اسرائیلی که با رئیس جمهور سومالی در امارات دیدار کرده، اشاره نکرد. اما اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری و نفتالی بنت، نخست‌وزیر پیشین، دو مقام ارشد اسرائیلی بودند که در ماه‌های گذشته از امارات دیدار کردند.

رئیس جمهور سومالی در نخستین دوره ریاست جمهوری خود در سال ۲۰۱۶ نیز با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، دیدار کرده بود. برخی رسانه‌های اسرائیل این دیدار را نتیجه «سفر مخفی» او به اسرائیل دانستند.

سومالی که یکی از فقیرترین کشورهای عضو اتحادیه عرب است، هیچ‌گاه رابطه رسمی با اسرائیل نداشته است.

مردم سومالی که مسلمان هستند، در اعتراض به اقدام دولت وقت دونالد ترامپ در انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل، از شهر تل‌آویو به اورشلیم، در بهار چهار سال پیش تظاهرات گسترده‌ای برگزار کردند و اعتراضات در برابر سفارت آمریکا در موگادیشو، پایتخت سومالی، مدت زیادی جریان داشت.

به گفته شبکه کان، بررسی‌های نهاد ریاست جمهوری و پارلمان سومالی برای احتمال گشایش در رابطه با اسرائیل در آستانه سفر این هفته جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، به اسرائیل و عربستان، مطرح شده است.

دولت جو بایدن گفته است که از گسترش پیمان‌های صلح ابراهیم که دونالد ترامپ مبتکر آن بود، حمایت می‌کند.

برای اسرائیل کنترل تحرکات و نفوذ احتمالی جمهوری اسلامی ایران در کشورهایی مانند سومالی در شاخ آفریقا اهمیت دارد. اسرائیل از روابط ایران و گروه الشباب سومالی نیز ابراز نگرانی کرده است.

ایران در مظان اتهام ارسال تسلیحات برای نیروهای حوثی در یمن از طریق سومالی نیز بوده است. حوثی‌ها مخالفان حکومت سعودی و دشمنان اسرائیل هستند.

XS
SM
MD
LG