لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۱

گفت‌وگو با فرزند یک قربانی کرونا در قم؛ «گفتند سرفه نمی‌کنید بروید خانه!»


یک شهروند مقیم قم در گفت‌وگو با رادیو فردا ماجرای ابتلای مادر ۸۳ ساله‌اش به ویروس کرونا را شرح داد. ماجرایی که سه روز طول کشید و به مرگ مادرش منجر شد.

او که خود را «رضا» معرفی کرد همراه با هشت نفر دیگر از اعضای خانواده‌اش نه تنها در این سه روز غمگین این حادثه بودند بلکه نگرانی داشتند از اینکه به کرونا مبتلا شده باشند. ولی در این مدت نه کسی به فکر آنها بوده،‌ نه کمک مهمی به آنها کرده‌اند و نه حتی از آنها آزمایش گرفته‌اند.

شرح ماجرا را بخوانید:

زن ۸۳ ساله‌ در ماه‌های اخیر خانه‌نشین بود. تنگی نفس و درد سینه داشت و پسرش،‌ رضا، معمولا به او داروهای گیاهی می‌داد تا درمانش کند.

گفت‌وگوی هومن عسکری با فرزند یک قربانی کرونا در قم
please wait

No media source currently available

0:00 0:09:23 0:00
لینک مستقیم

رضا روز سوم اسفند خبردار می‌شود که حال مادرش خوب نیست و به برادرش اطلاع می‌دهد. فرزندش او را به یک مرکز درمانی کوچک در نزدیک خانه‌شان می‌برد ولی آنجا می‌گویند ببرید بیمارستان کامکار. بیمارستان کامکار در خیابان ۱۹ دی قم، یکی از دو مرکز اصلی تعیین شده برای رسیدگی به بیماران مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا.

مسئولان بیمارستان کامکار به خانواده بیمار می‌گویند اینجا پر است، نمی‌توانیم پذیرش کنیم. خانواده بیمار تصمیم می‌گیرند او را به بیمارستان فرقانی ببرند که دومین مرکز تعیین‌شده برای بیماران مبتلا به کرونا است.

ساعت شش عصر بیمار می‌رسد به بیمارستان فرقانی و پذیرش می‌شود. مسئولان بهداشتی شرایط بیمار را بررسی می‌کنند و ساعت ۹ او را به طبقه چهارم بیمارستان فرقانی می‌برند و قرنطینه می‌کنند. زن ۸۳‌ ساله به ویروس کرونا مبتلا شده بود.

آنها اطلاعات خاصی به خانواده بیمار نمی‌دهند. اعضای خانواده به خانه بر می‌گردند و فردا، یعنی روز چهارم اسفند، یکی از فرزندان به بیمارستان مراجعه می‌کند. او به بیمارستان فرقانی می‌رسد، از مسئولان پرس‌وجو می‌کند، به او می‌گویند که مادرش به کما رفته بود و علیرغم تلاش‌هایی که کرده‌اند، از دنیا رفته است.

خانواده رضا پر جمعیت هستند، ۹ نفر. رضا می‌گوید ما خانواده شلوغی هستیم و رفت‌وآمد زیاد دارند. خودش شرایط خانواده را برای مسئولان بیمارستان فرقانی توضیح داده است ولی آنها از گرفتن آزمایش از سایر اعضای خانواده خودداری کرده‌اند: «گفتند سرفه نمی‌کنی. دو تا از این سوالات کردن، گفتند برو، مشکلی نیست، من در این خانه زندگی می‌کردم، پرستار مادرم بودم، باید از من آزمایش می‌گرفتند».

رضا پس از مطلع‌شدن از وفات مادرش،‌ پیگیر تحویل جسد می‌شود. او می‌گوید قطعه مخصوص دفن این نوع بیماران را در انتهای گورستان معصومیه قم آماده کرده بودند که باید مادرش را آنجا دفن می‌کردند: «استانداردی نداشتند. جنازه را با طناب مخصوصی می‌خواستند داخل قبر بگذارند. جنازه را شستو هم ندادند. به من گفتند برو داخل قبر، گفتم باید کسانی باشند که لباس مخصوص داشته باشند. گفتند به ما مربوط نیست».

او مادرش را ساعت ۱۱ روز دوشنبه پنجم اسفند دفن کرده است. رضا هم مثل بسیاری نمی‌داند که چرا مسئولان این‌طوری اطلاع‌رسانی کرده‌اند و با بیماران برخورد می‌کنند؛ خودش می‌گوید حتما به خاطر انتخابات بوده که خبرها را زودتر نگفتند. حالا هم نمی‌تواند بفهمد که چرا قم را قرنطینه نمی‌کنند. مسئولان بیمارستان فرقانی هم پاسخی به او نداده و نمی‌دهند.

احمد امیری فراهانی، نماینده قم در مجلس که روز دوشنبه خبر داد در قم حدود ۵۰ نفر فوت کرده‌اند،‌ گفته بود «آنهایی که در بیمارستان کامکار و فرقانی قم از دنیا رفته‌اند، عمدتاً به دلیل ابتلا به ویروس کرونا بوده است». این زن ۸۳ ساله هم شاید یکی از همان بیماران باشد.

آقای امیری گفته بود که لیست چهل نفره‌ای از بیمارانی که فوت کرده‌اند را به معاون وزیر بهداشت داده است،‌ نام این زن ۸۳ ساله شاید در این لیست باشد،‌ شاید هم نباشد.

  • 16x9 Image

    هومن عسکری

    هومن عسکری تهیه‌کننده ارشد شبکه‌های اجتماعی رادیو فردا است. او پیش از پیوستن به رادیو فردا، خبرنگار سرویس جهانی بی‌بی‌سی و قبل از آن خبرنگار بی‌بی‌سی مانیتورینگ بود.

XS
SM
MD
LG