لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۳

اعتراض به ساخت «اکانت جعلی» در پیام‌رسان سروش برای برخی کاربران ایرانی


شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند بدون «اطلاع» آنها٬ حسابی با استفاده از نام و شماره تلفن‌شان٬ در شبکه پیام‌رسان سروش ساخته شده است. میثم سیدصالحی، مدیر پیام‌رسان سروش این موضوع را تکذیب کرده است.

این گزارش‌ها پس از مسدودسازی پیام‌رسان محبوب تلگرام در ایران و تلاش مقام‌های جمهوری اسلامی برای استفاده شهروندان از پیام‌رسان‌های بومی به ویژه «سروش» مطرح می‌شود.

این تلاش‌ها در حالی صورت می‌گیرد که به گفته شماری از چهره‌هیا سیاسی و نمایندگان مجلس٬ مردم ایران به پیام‌رسان‌های داخلی٬ «اعتماد» ندارند.

در حالی که ادعا می‌شود تعداد کاربران این پیام‌رسان‌های داخلی رو به افزایش است٬ رسول سراییان٬ رییس سازمان فناوری اطلاعات می‌گوید ۵۰ درصد از کاهش ۷۰ درصدی بازدید از پست‌های تلگرامی٬ از زمان فیلتر شدن این پیام‌رسان صورت گرفته است.

روز هفتم خرداد ماه٬ یک ماه از فیلتر شدن تلگرام در ایران، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم اعلام کرد در حالی که هفت میلیون نفر پیام‌رسان‌های داخلی را نصب کرده‌اند، تنها یک میلیون نفر از تلگرام خارج شده‌اند.

در حالی که همچنان تردیدهایی درباره تعداد کاربران فعال پیام‌رسان‌های داخلی وجود دارد و برخی معتقدند آمار ادعایی٬ شامل افرادی است که تنها اقدام به نصب پیام‌رسان‌ها کرده و کاربر فعال محسوب نمی‌شوند، پیام‌رسان سروش نیز از سوی شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در معرض اتهام «جعل پروفایل» شده است.

آن‌طور که خبرگزاری ایسنا نوشته٬ در روزهای اخیر، برخی کاربران ادعا می‌کنند در حالی که «هیچ اقدامی برای دانلود و نصب پیام‌رسان سروش انجام نداده‌اند، به آن‌ها اطلاع داده‌ شده که در سروش حضور یافته و حتی آنلاین هم هستند.»

این کاربران می‌گویند به واسطه دوستان خود متوجه شده‌اند که در شبکه سروش نیز پروفایلی با اسم و حتی با تصویر آنها وجود دارد.

این در حالی است که میثم سیدصالحی٬ مدیر پیام‌رسان سروش٬ این ادعاها را رد کرده و با «واقعی» دانستن٬ همه کاربران این پیام‌رسان٬ گفته که «وجود هرگونه اکانت بدون اطلاع صاحب شماره به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست.»

با آنکه وی «تنها روش» فعال‌سازی حساب در سروش را اعلام شماره همراه و ورود کد فعال‌سازی عنوان کرده٬ ایسنا نوشته «این سوال ایجاد می‌شود که اگر حتی یکی از این ادعاهای مطرح‌شده درست باشد، این اتفاق چطور رخ داده و کد فعال‌سازی لازم برای ایجاد حساب، چطور در اختیار پیام‌رسان سروش قرار گرفته است؟»

پیش از این کاربران شبکه‌های اجتماعی٬ در مقابل اصطلاح «کوچ داوطلبانه» به پیام‌رسان‌هیا داخلی که از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی به کار می‌رفت٬ از «کوچ اجباری» استفاده می‌کردند.

موضوع ساخت «بدون اطلاع حساب‌» در سروش٬ از سوی شماری از کاربران مورد تمسخر قرار گرفته است.

مهدی رنجی‌پور در توییتر نوشته: «من حتی نمیدونم لوگوی سروش چه شکلیه ولی دوستم این اسکرین رو برام فرستاده که نشون میده من تو سروش عضوم، آنلاین هم هستم! احتمالا پیام بدید جواب هم میدم:))).»

وی اضافه کرده که «فکر کنم همینجوری همه‌مون رو عضوش کردن که رسیدن به ۲۵ میلیون عضو! مدیر سروش هم یه چیزی می‌دونست که درخواست ۱۰ ملیون عضو داده بود!»

کاربر دیگری نیز نوشته: «رفتم خونه زنم زد زیر گوشم گفت عنتر مگه بهت پیام ندادم پیاز بگیر؟احتمال داره سروش برام اکانت درست کرده باشه اخه من مجردم.»

با وجود «مقاومت» کاربران ایرانی از استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی به گفته وزیر ارتباطات٬ مقام‌های قضایی به شدت از مسدودسازی تلگرام دفاع کرده و فیلتر آن را دائمی اعلام کرده‌اند.

عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون قضایی دادستان کل کشور گفته که «رفع فیلتر تلگرام صحت ندارد و فیلتر تلگرام قطعی و دائمی است».

محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران نیز درخواست شماری از وزیران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای رفع فیلتر شبکه اجتماعی توئیتر را رد کرده است.

به گفته وی٬ «توئیتر به موجب دستور قضایی فیلتر شده و به همین جهت قابلیت طرح در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه را ندارد و در نتیجه مطرح نخواهیم کرد».

توئیتر در حالی در ایران فیلتر است که دفتر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در این شبکه اجتماعی فعالند.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا٬ توییتر و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG