لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۲

حذف برزیل، آلمان، آرژانتین و ایتالیا از جام جهانی فوتبال زنان


بازی آلمان و کره جنوبی
بازی آلمان و کره جنوبی

نهمین دوره جام جهانی فوتبال زنان، بدون تیم‌های برجسته‌ای مانند آلمان و برزیل وارد مرحله حذفی شده است.

آلمان تیم دوم رنکینگ، همراه با کانادا و برزیل تیم‌های هفتم و هشتم فیفا ناباورانه از صعود به مرحله بعد بازماندند اما زنان شگفتی‌ساز مراکش با رتبه ۷۲ تاریخ‌ساز شدند.

در گروه نخست، دو تیم اروپایی سوئیس و نروژ توانستند جواز صعود به مرحله بعد را کسب کنند.

در گروه دوم استرالیا صدرنشین شد. میزبان جام جهانی زنان در نخستین دیدار که ۷۶ هزار تماشاچی داشت، ایرلند را شکست داد. رقابتی تا این لحظه از بازی‌‌ها پرتماشاگرترین دیدار جام جهانی بوده است.

در گروه سوم ژاپن هر سه بازی‌اش را برد و گلی هم دریافت نکرد تا مقتدرانه‌ترین صعود این دوره از رقابت‌ها را رقم بزند. شاگردان فوتوشی ایکه‌دا ۵-۰ زامبیا، ۲-۰ کاستاریکا و ۴-۰ اسپانیا را از پیش رو برداشتند.

انگلیس با هدایت خانم سارینا ویگمن هلندی که دوره قبل هلند را به فینال رساند، در گروه D توانست با غلبه بر هائیتی، دانمارک و چین، ۹ امتیاز کامل را کسب کند.

آمریکا مدافع عنوان قهرمانی و پرافتخارترین تیم تاریخ جام جهانی زنان، نمایش متزلزلی در گروه E داشت و با مشقت فراوان صعود کرد.

زنان فوتبالیست آمریکایی با برجا گذاشتن آماری شگفت‌آور در هر هشت دوره این مسابقات توانسته‌اند یکی از عناوین اول تا سوم را نصیب خود کنند.

این بار اما در مرحله گروهی، فقط ویتنام نماینده آسیا را شکست دادند. مقابل هلند به تساوی ۱-۱ رسیدند و در برابر پرتغال هم بدون گل متوقف شدند تا پس از هلند، به عنوان تیم دوم راهی دور یک‌هشتم نهایی شوند.

فرانسه با سرمربیگری هروه رنار به میدان آمد. کسی که در جام جهانی مردان با هدایت عربستان، تنها شکست آرژانتین را به قهرمان جام جهانی ۲۰۲۲ تحمیل کرد.

فرانسوی‌ها با برتری ۲-۱ مقابل برزیل، باعث حذف این تیم مدعی از گردونه رقابت‌ها شدند. جامائیکا که یک مساوی از فرانسه گرفته بود، با رتبه ۴۳ رنکینگ در جام پر شگفتی باقی مانده است.

آرژانتین و ایتالیا از G بالا نیامدند تا دو تیم جذاب دیگر برای دوستداران فوتبال در سراسر جهان، از دور رقابت‌ها کنار بروند.

از این گروه، سوئد با ۹ امتیاز کامل صدرنشین شد. آفریقای جنوبی هم که در رده ۵۴ فیفا قرار دارد، به لطف گل برتری دقیقه ۹۲ مقابل ایتالیا، جای آتزوری که تیم شانزدهم فیفاست را در یک‌هشتم نهایی گرفت.

در گروه آخر کلمبیا و مراکش روانه دور بعد شدند تا آلمان و کره جنوبی به خانه برگردند. مراکش در حالی صعود کرد که بازی نخستش را ۶-۰ به آلمان باخت.

اگر گل دقیقه ۹۷ مانوئلا وانه‌گاس کلمبیایی مدافع چپ رئال سوسیه‌داد وارد دروازه مرل فرومس نمی‌شد، آلمان در جایگاه نخست گروه می‌ایستاد. آن گل دیرهنگام باعث شد آلمانی‌ها برای نخستین بار، طعم حذف در مرحله گروهی را بچشند.

به این ترتیب الکساندرا پوپ ماشین گلزنی ولفسبورگ هم که ۴ گل به ثمر رسانده، شانس کسب عنوان خانم گلی جام جهانی ۲۰۲۳ را از دست می‌دهد.

با صعود نیجریه، آفریقای جنوبی و مراکش، برای نخستین بار در جام جهانی زنان سه تیم آفریقایی روانه مرحله حذفی شده‌اند.

جامی که از سال ۱۹۹۱ به میزبانی چین پایه‌گذاری شده است. فینال اولین دوره را آمریکا ۲-۱ از نروژ برد. نروژی‌ها دوره دوم را در سال ۱۹۹۵ با قهرمانی به پایان رساندند.

آمریکا که سال ۱۹۹۴ میزبان جام جهانی مردان بود، سال ۱۹۹۹ جام جهانی زنان را هم برگزار کرد و در فینال جنجالی، چین را در ضربات پنالتی برد تا جام را در خانه نگه دارد.

سال ۲۰۰۳ آمریکا برای دومین دوره پیاپی میزبان بود اما دو تیم اروپایی فینالیست شدند. آلمان از سد سوئد گذشت و برای نخستین بار قهرمان شد.

در دیدار نهایی پنجمین دوره، آلمان در برابر برزیل به پیروزی رسید تا با موفقیت از جام قبلی‌اش دفاع کند. آمریکا نیز برای سومین بار روی سکوی سوم ایستاد.

فینال جام ششم را آمریکا و ژاپن برگزار کردند. در ضیافت پنالتی‌ها سه ضربه اول آمریکا گل نشد. ژاپن روی سکوی نخست ایستاد که تا این لحظه اولین و آخرین قهرمانی قاره آسیا در جام جهانی فوتبال زنان و مردان بوده است.

در جام هفتم، فینال بین آمریکا - ژاپن تکرار شد. آمریکایی‌ها با انگیزه‌ای چشمگیر برای جبران دوره قبلی در ونکوور به زمین آمدند و تا دقیقه ۱۶، چهار بر صفر پیش افتادند! در نهایت نیز به برتری ۵-۲ به رسیدند.

با احتساب جام قهرمانی ۲۰۱۹ که بار دیگر آمریکایی‌ها به خانه بردند، این تیم در ۸ دوره از رقابت‌ها، چهار جام قهرمانی، یک مقام نایب قهرمانی و سه عنوان سومی را در کارنامه درخشانش ثبت کرده است.

XS
SM
MD
LG