لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۱

کره جنوبی می‌گوید همچنان در حال تلاش برای انتقال پول‌های مسدود شده ایران است


پارک جیم وزیر خارجه کره جنوبی
پارک جیم وزیر خارجه کره جنوبی

چند هفته پس از اعلام توافق میان تهران و واشینگتن بر سر آزادسازی مشروط دارایی‌های بلوکه‌شده ایران، وزیر خارجه کره جنوبی اعلام کرد که تلاش‌ها برای انتقال پول‌های تهران در جریان است.

وزارت خارجه کره جنوبی روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور در بیانیه‌ای اعلام کرد که پارک جین روز دوشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود گفت که کشورهای درگیر برای حل این مشکل در تماس نزدیک هستند.

بر اساس این بیانیه، وزرای خارجه کره جنوبی و ایران درباره گسترش همکاری‌های دو کشور توافق کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی نیز، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با همتای کره‌ای خود به انتقال دارایی‌های مسدودشده ایران از بانک‌های کره جنوبی اشاره کرد.

حسین امیرعبداللهیان گفت: «اکنون می‌توانیم در صفحه جدیدی از روابط دوجانبه گام برداریم و جمهوری اسلامی ایران از هر ابتکاری که به ارتقای مناسبات دو کشور کمک نماید استقبال می‌کند.»

آمریکا و ایران ماه گذشته برای آزادی پنج شهروند آمریکایی بازداشت شده در ایران در ازای آزادسازی شش میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی توافق کردند.

به گزارش رسانه‌های کره جنوبی، دارایی‌های ایران که در کره جنوبی مسدود شده بود، در ماه گذشته میلادی برای پرداخت به ایران به بانک مرکزی سوئیس منتقل شد.

در همین زمینه، ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر چندی پیش گفت، توافق مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا که با میانجی‌گری دوحه در حال انجام است، وارد «مرحله اجرایی» شده است.

در قالب تفاهم میان تهران و واشینگتن، قرار است مراد طاهباز، عماد شرقی و سیامک نمازی، به همراه دو زندانی دیگر که هویت آنها به دلایل شخصی اعلام نشده، آزاد شوند. هر سه نام اعلام‌شده دوتابعیتی هستند و آقای طاهباز علاوه بر تابعیت ایرانی-آمریکایی، تابعیت بریتانیایی هم دارد.

هر پنج شهروند آمریکایی هم‌اکنون در ایران در حبس خانگی به سر می‌برند. همچنین تاکنون جزئیاتی در مورد شمار «زندانیان ایرانی» در آمریکا که قرار است در چارچوب تفاهم اخیر با این پنج تن مبادله شوند، اعلام نشده است.

موضوع آزادسازی پول‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی سال‌ها موجب تنش میان سئول و تهران شده بود.

اوایل مردادماه، انتشار تصویر نامه رسمی دولت ابراهیم رئیسی به مجلس ایران مبنی بر شکایت از کره جنوبی با هدف بازپس گرفتن میلیاردها دلار از دولت این کشور توجه رسانه‌های داخل و کاربران شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرد.

اما اکنون موضع تهران ملایم‌تر شده و امیرعبداللهیان به تازگی گفته است که توافق اخیر برای تبادل زندانی به توافق احتمالی در زمینه برنامه اتمی تهران کمک می‌کند.

بر اساس گزارش‌های رویترز، ایرنا و رادیو فردا؛ م.ت/ب.ب/م.ا.
XS
SM
MD
LG