لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

کره جنوبی «به دنبال تمدید معافیت» از تحریم نفتی آمریکا علیه ایران است


رویترز به نقل از مقام‌های آمریکایی می‌گوید، واشینگتن قصد دارد صادرات نفت ایران را زیر یک میلیون بشکه برساند. (عکس از آرشیو)
رویترز به نقل از مقام‌های آمریکایی می‌گوید، واشینگتن قصد دارد صادرات نفت ایران را زیر یک میلیون بشکه برساند. (عکس از آرشیو)

خبرگزاری رویترز می‌گوید، انتظار می رود مقام‌های کره جنوبی در جریان سفر خود به واشینگتن در هفته جاری و دیدار با مقا‌م‌های آمریکایی خواستار تمدید معافیت تحریم نفت ایران شوند. مهلت این معافیت از تحریم نفتی آمریکا علیه ایران ۱۴ اردیبهشت به پایان می رسد.

به گزارش رویترز، دولت کره جنوبی روز دوشنبه پنجم فروردین در بیانیه‌ای اعلام کرده است، یون کانگ هیان، معاون وزیر امور خارجه در امور اقتصادی به همراه دیگر مقام‌ها روز چهارشنبه و پنجشنبه با مقام‌های وزارت امور خارجه آمریکا دیدار خواهند کرد و در خصوص معافیت از تحریم نفتی که در ماه نوامبر به شرط کاهش خرید نفت ایران، صادر شد مذاکره کنند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که منتقد توافق هسته‌ای با ایران با شش قدرت جهانی، برجام، است در ۱۸ اردیبهشت پارسال از این توافق خارج شد و دلیل آن را «نقض روح این توافق»، فعالیت‌های موشکی بالستیک و نقش منفی تهران در خاورمیانه دانست.

آمریکا پس از خروج از برجام تمامی تحریم های تعلیق شده در چارچوب این توافق از جمله تحریم‌های نفتی را بازگرداند.

با این حال، آمریکا مهلت شش ماهه‌ای به هشت کشور چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان برای به صفر رساندن خرید نفت از ایران داد که ۱۴ اردیبهشت، به پایان می‌رسد.

یک منبع مطلع ماه جاری میلادی به رویترز گفته بود که هدف آمریکا این است که تعداد معافیت از تحریم نفتی ایران را کاهش دهد به این ترتیب باعث کاهش ۲۰ درصد دیگر صادرات نفتی ایران بشود و صادرات این کشور به زیر یک میلیون بشکه کاهش یابد.

رویترز می‌گوید، مقام‌های کره جنوبی در واشینگتن با فرانسیس فانون٬ معاون وزیر خارجه آمریکا در امور انرژی و دیوید پیمان، مدیرکل وزارت امور خارجه آمریکا در امور مالی و تحریم دیدار خواهند کرد.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود تایید کرده است که مقام های کره‌ای با دیوید پیمان دیدار خواهند کرد.

آقای پیمان اوایل ماه جاری میلادی با مقام های کره ای در آسیا دیدار کرده بود. دولت کره جنوبی در همان زمان در بیانیه ای گفته بود که این مقام آمریکایی خواستار تداوم مشاوره بین سئول و واشینگتن در خصوص تمدید تحریم نفتی و تجارت با ایران شده بود.

رویترز می‌گوید، کره جنوبی که چهارمین مشتری آسیایی نفت ایران محسوب می‌شود، خریدار نوعی از نفت سبک ایران است و پیشتر مقام‌های این کشور گفته بودند، کمتر ممکن است جایگزینی برای خرید نفتی با این کیفیت پیدا کنند.

طبق این گزارش، خرید نفت ایران توسط کره شمالی در یک سال گذشته منتهی به ماه فوریه ۱۲.۵ درصد کاهش داشته است.

با استفاده از گزارش رویترز؛ خ/ت
XS
SM
MD
LG