لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۶

کره جنوبی: کیم جونگ اون خواستار دیدار مجدد با ترامپ است


مون جه‌این، رئیس جمهوری کره جنوبی
مون جه‌این، رئیس جمهوری کره جنوبی

مون جه‌این، رئیس جمهوری کره جنوبی، پنجشنبه ۲۹ شهریور گفته است،کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی خواهان ملاقاتی دیگری با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا است.

به گزارش رویترز، مون جه‌این درباره دیدار خود با رهبر کره شمالی گفته است: محور اصلی مذاکرات در نشست سه روز با کیم جونگ اون در خصوص چگونگی شکستن بن‌بست و شروع دوباره مذاکرات بین پیونگ‌یانگ و واشینگتن بود.

رهبر کره شمالی روز گذشته گفته بود، در صورتی که آمریکا اقدامات متقابلی انجام دهد، پیونگ یانگ آماده است در حضور کارشناسان خارجی تاسیسات کلیدی هسته‌ای و موشکی خود را برچیند. وی در همین زمینه به پایان دادن به فعالیت سایت تونگ‌ چنگ ری٬ از مراکز کلیدی آزمایش موتور موشک‌های بالیستیک و تاسیسات اتمی نیانگ‌بیان اشاره کرد.

رئیس جمهوری کره جنوبی که روز پنجشنبه پس از بازگشت از دیدار رهبر کره شمالی در پیونگ یانگ با خبرنگاران در سئول صحبت می کرد، گفت: رهبر کیم خواهان آن است که روند غیر اتمی شدن خیلی سریع تکمیل شود تا بر توسعه اقتصادی متمرکز شد.

مون جه‌این اضافه کرده است که رهبر کره شمالی امیدوار است دیدار دوم با ترامپ در آینده نزدیکی برگزار شود تا بتوان روند غیر اتمی شدن را سریعا پیش برد.

روز گذشته مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده گفت که کشورش آماده است مذاکره با کره شمالی بر سر غیراتمی شدن پیونگ‌یانگ را «هر چه سریع‌تر» شروع کند.

وزیر امور خارجه آمریکا اظهارات کیم جونگ اون در خصوص سایت تونگ چنگ ری در حضور «کارشناسان آمریکایی و بین‌المللی» را «قدمی رو به جلو» دانست.

پیشتر قرار بود که آقای پومپئو اوایل شهریورماه به کره شمالی سفر کند٬ اما آن زمان دونالد ترامپ این سفر را لغو کرد و دلیل این تصمیم خود را عدم پیشرفت قابل توجه در مذاکرات با کره شمالی برای از بین بردن سلاح‌های اتمی در شبه جزیره کره عنوان کرده است.

پس از لغو این سفر، خبرگزاری رسمی کره شمالی اواسط شهریورماه به نقل از رهبر آن کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ به روند غیراتمی شدن در شبه جزیره متعهد است.

روز چهارشنبه نیز رئیس جمهور کره جنوبی پس از دیدار با رهبر کره شمالی خاطرنشان کرد که پیونگ‌یانگ پذیرفته است تا برای غیر اتمی شدن گام عملی بردارد.

ایالات متحده در نظر دارد تا روند غیراتمی شدن کره شمالی را تا ژانویه ۲۰۲۲ به اتمام برساند.

با استفاده از گزارشهای رویترز و رادیو فردا :خ
XS
SM
MD
LG