لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۸

طرح‌های جدید برای هواپیمای مافوق صوت


یک جنگنده اف-۱۸ پس از دستیابی به سرعت مافوق صورت
یک جنگنده اف-۱۸ پس از دستیابی به سرعت مافوق صورت

رقابت برای ساخت هواپیماهای مافوق صوت مسافربری دوباره آغاز شده است و چندین شرکت و سازمان دیگر هم طراحی‌های جدیدی را برای ساخت چنین هواپیماهایی ارائه کرده‌اند.

طرح رولزرویس و ناسا برای مسافربری مافوق صوت

مارک تامسون، مدیر توسعه‌ تجارت رولزرویس، گفته است «ما با ری‌اکشن انجین همکاری جدیدی را برای توسعه ساخت موتورهای مافوق صوت شروع کرده‌ایم.»

شرکت ری‌اکشن انجین در حال تحقیقات روی موتورهایی است که می‌توانند تا سرعت پنج ماخ کارایی داشته باشند. این پیشرانه جدید می‌تواند انقلابی در زمینه پیشرانه‌های هوانوردی ایجاد کند. سرعتی که موتورهای در حال توسعه این شرکت ایجاد می‌کنند حتی از برخی موشک‌ها هم بیشتر است.

یکی از مهمترین قابلیت‌های موتورهای جدید مدیریت وکنترل گرمای بالای تولید شده موتور در سرعت‌های چندین برابر سرعت صوت است.

هم اکنون چندین شرکت در آمریکا و روسیه کار ساخت و طراحی هواپیماهای زِبَرصوتی مسافربری را آغاز کرده‌اند.

ناسا هم در این زمینه مدتی است دست به کار شده است.

یک هواپیمای آزمایشی ناسا از سال ۲۰۱۸
یک هواپیمای آزمایشی ناسا از سال ۲۰۱۸

ناسا در حال ساخت هواپیمای مسافری زبرصوتی است که در سال ۲۰۲۱ پرواز آزمایشی خود را آغاز می‌کند. البته این هواپیما یک نسخه آزمایشی برای توسعه هواپیماهای مافوق صوت آینده است و قرار است مشکلات این هواپیما‌ها را مشخص کند و به دنبال راه‌حلی برای آن باشد.

یکی از دستاوردهای این هواپیمای جدید امکان کاهش تولید امواج صوتی با طراحی بدنه و موتور جدید است.

بدنه هواپیمای ناسا کشیده طراحی شده تا امواجی که شوک ایجاد می‌کنند را کاهش دهد.

فعالیت مریخ‌نورد پشتکار در فضا

مریخ‌نورد پشتکار که توسط ناسا برای اکتشاف مریخ راهی این سیاره شده است توانسته است با موفقیت موتورهای فضایی خود را استفاده کند و به تصحیح روند حرکت این فضاپیما به سمت مریخ بپردازد.

این فضاپیما از هشت موتور برای فعالیت در فضا استفاده می‌کند. موتورهایی که تاکنون توانسته‌اند موفقیت‌آمیز کار کنند.

یک مریخ‌نورد طراحی‌شده توسط ناسا
یک مریخ‌نورد طراحی‌شده توسط ناسا

از طرفی ناسا اعلام کرده است هلیکوپتر فضایی که توسط این فضاپیما در راه مریخ است هم توانسته است در این مسیر روند شارژ شدن خود را به درستی طی کند.

موفقیت تازه موشک فالکون ۹

موشک فالکون ۹ که یک موشک چند بار مصرف است با قرار دادن دسته تازه از ماهواره‌های پروژه اینترنت فضایی استارلینک توانست به موفقیت تازه‌ای دست پیدا کند.

این موشک ۵۸ ماهواره دیگر پروژه اینترنت فضایی استارلینک را در مدار قرار داده است قرار است در گام دوم تعداد این ماهواره‌ها در مدار به ۸۰۰ عدد برسند.

موشک فالکون ۹ با قرار دادن این ماهواره‌ها رکورد استفاده از یک موشک را شکست.

بخش اصلی این موشک پس از انجام ماموریت به زمین بازگشت. این موشک خاص تا کنون شش بار این ماموریت را با موفقیت انجام داده است.

تعداد ماهواره‌های استارلینک تا کنون به ۶۵۰ عدد رسیده است.

پرنده عمود پرواز الکتریکی ارتش آمریکا

ارتش آمریکا گونه جدیدی از هواگردها را امتحان کرده است که شباهت زیادی به پهپادهای عمود پرواز و طرح خودروهای پرنده دارد.

این پرنده جدید از ۱۸ پروانه برای پرواز استفاده می‌کند و هگزا نام دارد.

این هواگرد توانایی حمل یک نفر را دارد و حتی در صورت از کار افتادن یک سوم موتورها هم قابلیت انجام ماموریت خود را دارد.

جزئیات پرواز تهران ـ مادرید

حسین جهانی، سخنگوی ایران ایر، اعلام کرد: «پرواز هما به فرودگاه مادرید از ۱۲ شهریور ماه امسال برقرار می‌شود. این پرواز در روزهای چهارشنبه هر هفته، با پرواز شماره ۷۳۱ در ساعت ۹ و ۵۰ دقیقه بامداد، فرودگاه امام را ترک و در ساعت ۱۴ و ۵ دقیقه (به وقت محلی) در فرودگاه مادرید به زمین می‌نشیند. همچنین بازگشت این پرواز در همان روز، با پرواز شماره ۷۳۰ در ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه به وقت محلی از فرودگاه مادرید پرواز می‌کند و در ساعت ۲۳ و ۵۰ دقیقه وارد فرودگاه امام می‌شود.»

او درباره شرایط این پرواز و کسانی که می‌توانند از آن استفاده کنند چنین گفت «دارندگان پاسپورت اتحادیه اروپا و کشورهای ایسلند، نروژ، سوئیس، انگلیس، کانادا و استرالیا، افراد دارای اقامت اتحادیه اروپا و کشورهای ایسلند، نروژ، سوئیس و انگلیس، دارندگان بلیت تایید شده هواپیما، قطار یا اتوبوس در ادامه مسیر به کشور صادر کننده کارت اقامت به صورت ترانزیتی، دارندگان ویزاهای کاری، اقامتی، دانشجویی و خانوادگی تایپ D اسپانیا، ویزای تایپ C Estancia اسپانیا به همراه کارت اقامت منقضی شده خارج از محدوده هشدار، مسافران به‌صورت ترانزیتی و دیپلمات‌ها، پرسنل بخش‌های کنسولی و سازمان‌های بین‌المللی و اعضای سازمان‌های بشردوستانه که در حال انجام وظایف خود هستند. مسافران قبل از پرواز باید با تکمیل فرم پزشکی موجود، کپی آن را همراه خود داشته باشند.»

XS
SM
MD
LG