لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۱

کاوشگر ژاپنی برای انجام تحقیقات درباره آغاز حیات به سیارک ریوگو رسید


سامانه خورشیدی
سامانه خورشیدی

کاوشگر ژاپنی به سیارک ریوگو در ۳۰۰ میلیون کیلومتری زمین ما رسید، تا کاوش خود را درباره ریشه‌ها و رمز و راز تولد سامانه خورشیدی و سرآغاز زندگی، آغاز کند.

مقام‌های آژانس کاوش‌های فضایی ژاپن، «جاکسا»، روز شـشم تیر ماه اعلام کردند کاوشگر فضایی هایابوسا-۲ پس از سه سال سفر در راه سیارک ریوگو، اکنون در محدوده تعیین‌شده در ۲۰ کیلومتری فراز این سیارک قرار گرفته‌است.

سیارک ریوگو، یکی سیارک‌های گروه «آپولو» است. گروه آپولو که هزاران سیارک دیگر را در بر می‌گیرد، در نزدیکی زمین قرار دارد.

«ریوگو» سیارکی‌ست هم از نوع بسیار معمولِ «سی» و هم از نوع نه‌چندان معمول «جی»؛ سیارکی نادر از نوع کربنی. شرکت آمریکایی «منابع نجومی» می‌گوید این سیارک دربرگیرنده ۸۲ میلیارد دلار منابع معدنی، از جمله نیکل، آهن، و نیز آب، نیتروژن و یا هیدروژن است.

با در نظر گرفتن آن‌چه انتظار می‌رود بر سطح این سیارک باشد، دانشمندان بسیاری امیدوار هستند بتوانند به دستاورهای پژوهشی مهمی در مورد سرآغاز سامانه خورشیدی و زندگی روی زمین برسند.

هدف از ارسال کاوشگر هایابوسا-۲، نمونه‌برداری از سطح آن و ارسال آن به زمین در سال ۲۰۲۰ است.

بیانیه «جاکسا» در مورد کاوشگر ژاپنی، چند روز پیش از «روز جهانی سیارک‌ها» در ۳۰ام ژوئن، نهم تیر ماه، منتشر شده‌است. هدف از روز جهانی سیارک‌ها، آگاهی دادن به مردم در مورد خطرات و تهدیدهای ناشی از این جرم‌های فضائی و پیشرفت‌ها در راه مقابله با آن‌ها است.

سیارک‌ها، اجرام نامنظمی هستند، بسیار کوچک‌تر از سیاره‌ها و میلیون‌ها مورد از آن‌ها در سامانه خورشیدی ما شناسایی شده‌است. کمربندی از سیارک‌ها در منطقه‌ای بین مریخ و مشتری وجود دارد. اجرام نزدیک به زمین مانند ریوگو، برای ما «بالقوه خطرناک» به‌شمار می‌روند.

ریوگو در زبان ژاپنی به‌معنی «کاخ اژدها» است که در افسانه‌های آن کشور کاخی در قعر اقیانوس است. هایابوسا-۲ تقریبا به اندازه یک یخچال بزرگ است و در ماه‌های پیش‌رو، برای نمونه‌برداری از «کاخ اژدها» بر آن فرود خواهد آمد.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و اسوشیتدپرس|ت.ت
XS
SM
MD
LG