لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۴

کپسول فضایی «اسپیس‌اکس» با چهار سرنشین در ایستگاه فضایی بین‌المللی پهلو گرفت


ایلان ماسک در کنار تصویر کپسول فضایی دراگون
ایلان ماسک در کنار تصویر کپسول فضایی دراگون

یک کپسول فضایی شرکت اسپیس‌اکس با چهار سرنشین، پس از طی سفری ۲۷ ساعته شامگاه دوشنبه ۲۶ آبان با موفقیت در ایستگاه فضایی بین‌المللی فرود آمد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ماموریت چهار فضانورد اعزامی تا بهار ۲۰۲۱ به طول خواهد انجامید.

پرتاب کپسول فضایی «دراگون» از «مرکز فضایی کندی» وابسته به ناسا انجام شد. این کپسول که هدایت آن کاملا خودکار انجام شده است، پس از سفری ۲۷ ساعته اواخر شامگاه دوشنبه در ایستگاه فضایی بین‌المللی فرود آمد.

این دومین بار است که گروهی از فضانوردان توسط شرکت اسپیس‌اکس متعلق به ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی و مدیر خودروسازی تسلا، عازم ماموریت می‌شوند.

از سوی دیگر، این نخستین بار است که اسپیس‌اکس، فضانوردان اعزامی را برای انجام ماموریتی «شش ماهه» در ایستگاه فضایی بین‌المللی مستقر می‌کند.

دو پرتاب آزمایشی این شرکت اوایل سال جاری میلادی انجام شد که هر کدام تنها دو ماه به طول انجامید.

کپسول فضایی دراگون حامل سه فضانورد آمریکایی و یک فضانورد ژاپنی است که تا آوریل آینده در ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌مانند و پس از آن، یک گروه جدید فضانورد جایگزین آن‌ها خواهد شد.

ماه گذشته، دو فضانورد روس و یک فضانورد آمریکایی از پایگاه فضایی روسیه در قزاقستان به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام شده بودند و حالا با فرود موفقیت‌آمیز کپسول دراگون، چهار فضانورد شرکت اسپیس‌اکس نیز به این گروه پیوسته‌اند.

چهار فضانورد اعزامی به ایستگاه فضایی بین‌المللی، نام «استقامت» را روی فضاپیمای خود گذاشتند تا در روزهایی که اغلب کشورهای دنیا با پیامدهای بحران همه‌گیری ویروس کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کنند، الهام‌بخش و پیام‌آور امید باشند.

محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا باعث شد تا افراد اندکی در مراسم پرتاب این فضاپیما حضور داشته باشند.

ایلان ماسک، پیشتر در توئیتی از احتمال ابتلایش به ویروس کرونا خبر داده و نوشته بود، به همین دلیل از حضور در مراسم پرتاب فضاپیما خودداری می‌کند.

XS
SM
MD
LG