لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۶

قدرتمندترین موشک تاریخ در نخستین پرواز آزمایشی خود منفجر شد


پرتاب آزمایشی نسل جدید موشک‌های فضایی شرکت اسپیس‌ایکس
پرتاب آزمایشی نسل جدید موشک‌های فضایی شرکت اسپیس‌ایکس

نخستین پرتاب آزمایشی نسل جدید موشک‌های فضایی شرکت اسپیس‌ایکس که از آن به عنوان «قدرتمندترین موشک تاریخ» یاد می‌شود، ناکام ماند و این موشک در فضا منفجر شد.

با این حال، شرکت اسپیس‌ایکس ایلان ماسک این پرتاب را «موفقیت‌آمیز» خواند.

این شرکت روز پنج‌شنبه ۳۱ فروردین برای نخستین بار موشک غول‌پیکر بدون سرنشین خود را از پایگاه فضایی «استاربیس» در تگزاس پرتاب کرد.

اسپیس‌ایکس قرار است از این موشک غول‌پیکر برای حمل فضاپیماهای «استارشیپ» خود استفاده کند.

این موشک که ارتفاع آن ۱۲۰ متر یعنی دوبرابر ارتفاع مجسمه آزادی آمریکا است، یک پرتابگر فوق‌سنگین دومرحله‌ای با قابلیت استفاده مجدد است که اسپیس‌ایکس از سال ۲۰۱۲ مشغول کار روی آن است.

این سامانه از یک بخش پیشران مرحله اول به نام «فوق سنگین» و یک فضاپیمای فوقانی ۵۰ متری به نام «استارشیپ» تشکیل شده است.

شرکت اسپیس‌ایکس این پرتاب آزمایشی صبحگاهی را به صورت زنده و اینترنتی به نمایش گذاشت.

پس از گذشت چهار دقیقه از پرتاب و در زمان طراحی شده، فضاپیمای فوقانی، «اسپیس‌شیپ»، نتوانست از بخش تحتانی یا همان موشک «فوق سنگین» جدا شود. به همین دلیل، موشک پیش از موعد مقرر در ارتفاع ۳۲ کیلومتری منفجر شد.

شرکت فضایی ایلان ماسک امیدوار بود که این پرواز ۹۰ دقیقه به طول انجامد.

با وجود این، مسئولان و کارکنان اسپیس‌ایکس با تشویق فراوان در زمان پخش اینترنتی پرتاب، «بلند‌شدن بی‌نقص موشک از زمین» و «حمل فضاپیمای فوقانی» را نشانه‌های «موفقیت‌آمیز» بودن پرواز آزمایشی دانستند.

منفجرشدن این موشک در حالی صورت گرفت که هر دو بخش تحتانی و فوقانی این موشک به شکلی طراحی شده‌اند که پس از طی مسافت پیش‌بینی‌شده می‌توانند سالم به زمین بازگردند و اين یکی از موفقیت‌های مهم اسپیس ایکس برای کاربرد مجدد موشک‌های محصول این شرکت است.

یکی از کارشناسان برنامه‌های پخش زنده این شرکت گفت که این پرواز آزمایشی اطلاعات مهمی را ارائه می‌دهد که مسیر پیشبرد آزمایش‌های بعدی را هموار می‌کند.

شرکت فضایی «اسپیس ایکس» روز ۲۸ فروردین اعلام کرده بود که پرتاب قدرتمندترین موشک فضاپیمای جهان، را در پی بروز «نقص فنی» به تعویق انداخته است. به همین دلیل پرواز سه روز بعد انجام شد.

ایلان ماسک پس از این پرتاب آزمایشی در توئیتر خود نوشت که پرتاب بعدی «تا چند ماه دیگر» انجام خواهد شد.

XS
SM
MD
LG