لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره اسرائیلی توسط اسپیس‌ایکس


راکت فالکون و مقر شرکت اسپیس‌ایکس
راکت فالکون و مقر شرکت اسپیس‌ایکس

ماهواره اسرائیلی عاموس۱۷ با هدف برقراری ارتباطات پیشرفته‌تر مخابراتی شامگاه سه‌شنبه پانزدهم مرداد، به وقت شرق آمریکا، از پایگاه نیروی هوایی «کیپ کاناورال» در ایالت فلوریدا به فضا پرتاب شد.

به گزارش جروزالم پست و رسانه‌های تخصصی فضایی، این ماهوارهٔ ۲۵۰ میلیون دلاری توسط شرکت خصوصی فضایی آمریکایی اسپیس‌ایکس در کالیفرنیا و با موشک آمریکایی فالکون۹ به فضا پرتاب شد؛ این نخستین بار است که با موشک فالکون۹ یک ماهواره راهی فضا شده‌است.

عاموس۱۷ امکان سرویس‌های مخابراتی از طریق باندهای فرکانسی بیشتر را برای متصل شدن پیشرفته‌تر آفریقا، به‌ویژه مرکز این قاره با خاورمیانه، هند، چین و تا غرب برزیل فراهم می‌کند.

طراحان ماهوارهٔ شش و نیم تنی ابراز امیدواری کرده‌اند این ماهواره تا ۲۰ سال در فضا فعال باشد.

اسرائیل نگفته‌است که این ماهواره مانند اکثر فعالیت‌های فضایی این کشور، مأمور رصد اهداف برای امور نظامی این کشور نیز هست یا نه.

رئیس‌جمهوری اسرائیل در توئیتی نوشت اخبار پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره، «یک بامداد افتخارانگیز» (به وقت اسرائیل) را فراهم کرد.

پیش از این، پرتاب ماهواره عاموس۶ پاییز ۲۰۱۶ به‌خاطر انفجار موشک پرتاب‌کننده فالکون شکست خورد؛ ارتباط ماهواره عاموس۵ نیز که با همکاری کمپانی روسی «رشتنو» ساخته شده بود، پاییز ۲۰۱۵ قطع شد.

فضاپیمای اسرائیلی «برعشیت» نیز که اول اسفند پارسال برای رسیدن به ماه پرتاب شد، اوایل فروردین پیش از رسیدن به سطح این کره منهدم شد.

XS
SM
MD
LG