لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۴

اسپانیا؛ جدایی‌طلبان در انتخابات پارلمانی کاتالونیا پیروز شدند


پرچم‌های هواداران استقلال کاتالونیا در میان جمعیت
پرچم‌های هواداران استقلال کاتالونیا در میان جمعیت

نتایج اولیه انتخابات پارلمانی منطقه کاتالونیا در اسپانیا نشان می‌دهد که جدایی طلبان به اکثریت کرسی‌ها دست یافته‌اند.

بر پایه این نتایج، حزب اصلی جدایی‌طلب «خونتس پل سی» (همه با هم) از ۱۳۵ کرسی پارلمان بین ۶۳ تا ۶۶ کرسی را از آن خود می‌کند.

۱۱ تا ۱۳ کرسی نیز به حزب کوچک‌تر چپگرای س‌او‌پ خواهد رسید. در نتیجه هوادران جدایی از اسپانیا، کمی بیشتر از ۴۸ درصد آراء را مشترکا کسب خواهند کرد.

میزان مشارکت رای‌دهندگان در انتخابات هنوز روشن نیست اما گزارش‌ها حاکی‌ست که درصد بالایی در آن شرکت کرده‌اند.

از جمعیت هفت و نیم میلیون نفری کاتالونیا، پنج میلیون و پانصد هزار نفر واجد شرایط رای دادن بودند. این استان در شمال شرقی اسپانیا واقع شده و شهر ساحلی بارسلون مرکز آن است. کاتالونیا از ثروتمند‌ترین مناطق اسپانیا و در عین حال از مهم‌ترین مراکز توریستی آن است.

این دو حزب جدایی طلب قبلا گفته‌ بودند پیروزی در انتخابات پارلمانی به آن‌ها این امکان را می‌دهد که طی ۱۸ ماه به طور یکجانبه اعلام استقلال کنند.

دولت راست میانه «ماریانو راخوی»، نخست وزیر اسپانیا، با برگزاری هرنوع همه‌پرسی استقلال کاتالونیا مخالفت کرده است. او چنین طرحی را «بی‌معنا» خوانده و گفته است که موضوع را به دادگاه ارجاع خواهد داد. اعلام استقلال منطقه خودمختار کاتالونیا با قانون اساسی اسپانیا مغایرت دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بعید است که کاتولونیا به استقلال برسد اما نتایج این انتخابات ضربه‌ای به دولت «راخوی»، آن‌هم سه ماه پیش از انتخابات سراسری آن کشور به شمار می‌رود.

XS
SM
MD
LG