لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

صدها هزار نفر در بارسلون خواستار آزادی جدایی‌طلبان زندانی شدند


سه روز پیش از این نیر تظاهرات مشابهی با شعار «آزادی زندانیان سیاسی» صورت گرفته بود
سه روز پیش از این نیر تظاهرات مشابهی با شعار «آزادی زندانیان سیاسی» صورت گرفته بود

شماری نزدیک به ۷۵۰ هزار نفر از معترضان به بازداشت رهبران جدایی‌طلب کاتالونیا توسط دولت مرکزی اسپانیا، به خیابان‌های بارسلون رفته و خواستار آزادی این افراد شده‌اند.

تظاهرات ۲۰ آبان را، هواداران جدایی کاتالونیا از اسپانیا در خیابان‌های اصلی بارسلون برگزار کرده‌اند. معترضان به بازداشت رهبران و چهره‌های جدایی‌طلب، در حالی‌که پرچم «کاتالونیا» در دست داشتند خواستار «آزادی زندانیان سیاسی» شده‌اند.

دادگاه عالی اسپانیا دستور به بازداشت هشت تن از مقام‌های پیشین دولت منطقه کاتالونیا و رهبران «انجمن ملی کاتالان» داده‌است.

اتهام‌های وارد شده به بازداشت‌شدگان مواردی مانند «شورش»، «ایجاد آشوب» و «سوءاستفاده از اموال عمومی» را دربرمی‌گیرد. در میان بازداشت‌شدگان، رئیس پارلمان کاتالونیا پس از پرداخت وثیقه ۱۷۵ هزار دلاری آزاد شده‌است.

منطقه ثروتند کاتالونیا در اسپانیا، که زبان و فرهنگی مختص به‌خود را دارا است، در پایان ماه میلادی گذشته اعلام استقلال کرد. اعلام استقلال این منطقه پس از برگزاری همه‌پرسی مشابه انجام شد. دولت مرکزی اسپانیا در مادرید همه‌پرسی را غیرقانونی نامیده و نتیجه آن را نیز نپذیرفته‌است.

پس از جریان همه‌پرسی و اعلام استقلال، مادرید، کارلس پوجدمون و دولت او در کاتالونیا و هچنین پارلمان منطقه‌ای را منحل کرد.

پوجدمون سپس همراه چهار تن دیگر از چهره‌های دولت منحل‌شده خود به بلژیک رفت؛ مادرید حکم به بازداشت این افراد به اتهام «ایجاد آشوب» و «شورش» داده‌است.

دولت مرکزی اسپانیا در عین حال خودمختاری کاتالونیا را نیز معلق کرده و خوستار برگزاری انتخاباتی تازه تا ۲۱ دسامبر (یک ماه و ۱۰ روز دیگر) شده‌است.

XS
SM
MD
LG