لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۸

سیاستمدار اسپانیایی که در مادرید مورد سوءقصد قرار گرفت، ایران را «عامل ترور» خود دانست


الخو ویدال-کوادروس روکا ۷۸ ساله در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ معاون رئیس پارلمان اروپا بود
الخو ویدال-کوادروس روکا ۷۸ ساله در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ معاون رئیس پارلمان اروپا بود

یک سیاستمدار اسپانیایی که اوایل ماه جاری میلادی در مرکز مادرید هدف سوءقصد قرار گرفت، روز چهارشنبه اول آذر جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که در پشت تلاش برای قتل او بوده است.

الخو ویدال-کوادروس روکا، یکی از بنیانگذاران حزب راست افراطی «بکس» و رهبر سابق حزب میانه‌رو-راست «مردم» کاتالونیا، این اتهام را در پیامی که برای یک کنفرانس سازماندهی‌شده توسط مخالفان جمهوری اسلامی فرستاد مطرح کرد.

او گفته است: «اجازه دهید (روش‌هایی) که رژیم ایران برای تحمیل خواست شرورانه خود به ما تحمیل می‌کند را یادآوری کنم».

این سیاستمدار اسپانیایی افزود: این روش‌ها شامل «توطئه و دست زدن به حملات تروریستی است که من اخیرا آن را تجربه کردم».

آقای کوادروس روز ۱۸ آبان در روز روشن و در حالی که در محله مرفه‌نشین سالامانکا در مرکز مادرید قدم می‌زد توسط یک موتورسوار از ناحیه صورت هدف تیراندازی قرار گرفت.

این سیاستمدار ۷۸ ساله که در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ معاون رئیس پارلمان اروپا بود، کمی پس از این سوءقصد به عنوان یک «حامی ثابت‌قدم» جنبش مخالفان جمهوری اسلامی و کارزار حمایت از حقوق بشر در ایران طی ۲۵ سال گذشته معرفی شد.

او در ادامه پیام روز چهارشنبه خود خواستار تغییر سیاست اتحادیه اروپا در قبال جمهوری اسلامی شد تا از تلاش برای «مماشات، مذاکره و امتیاز دادن» پرهیز شود.

آقای کوادروس تصریح کرد: «رژیم ایران نمی‌خواهد بین ما توازن قوا باشد، بلکه به‌دنبال محو ما از روی زمین است».

این سیاستمدار اسپانیایی به‌دلیل شکستگی فک صورت همچنان در بیمارستان بستری است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، او در پیامش هیچ شواهدی برای ادعای خود ارائه نکرد و پلیس نیز چنین ادعایی را تایید نکرده است.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در مادرید در بیانیه‌ای گفته است که «قاطعانه هرنوع اقدام تروریستی را محکوم می‌کند»، هرچند هنوز به ادعای این سیاستمدار اسپانیایی واکنش نشان نداده است.

رویترز می‌گوید سه نفر- یک زن بریتانیایی و دو مرد اسپانیایی- روز سه‌شنبه در ناحیه آندالوسیا برای انجام تحقیقات پیرامون این تیراندازی دستگیر شدند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران سال گذشته در واکنش به تحریم‌های اتحادیه اروپا پس از آغاز اعتراضات سراسری به جان باختن مهسا امینی در بازداشت ارشاد، این سیاستمدار اسپانیایی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ک.ر
XS
SM
MD
LG