لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

هشدار دانشمندان: یک میلیون گونه از جانداران در خطر انقراضند


کارشناسان چینی و خارجی مشغول تحقیق در مورد دلیل مرگ یکی از نادرترین گونه‌های لاک‌پشت در جهان هستند (عکس ۶ ماه می ۲۰۱۵)
کارشناسان چینی و خارجی مشغول تحقیق در مورد دلیل مرگ یکی از نادرترین گونه‌های لاک‌پشت در جهان هستند (عکس ۶ ماه می ۲۰۱۵)

دانشمندان روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت در نتایج یک پژوهش مهم در مورد تاثیرات تمدن بشری بر طبیعت اعلام کردند که تحت تاثیر پیگیری بی‌مهار رشد اقتصادی یک میلیون گونه جانوری و گیاهی در خطر انقراض حتمی هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز دانشمندان از همه دولتها و شرکت‌های اقتصادی جهان خواستند تا با «منافع ویژه» که به گفته آنها مانع اجرای اصلاحات برای حفظ زیست بوم‌های کره زمین است، مقابله کنند.

این پژوهش توسط هیئت بین المللی تنوع زیستی و زیست بوم‌ها تهیه شده که حدود ۱۳۰ کشور جهان از جمله آمریکا، روسیه و چین در آن عضویت دارند.

رابرت واتسون، مسئول پژوهش در یک کنفرانس خبری در پاریس گفت:«اگر می خواهیم برای فرزندان خود زمینی را به جا بگذاریم که بوسیله فعالیت‌های بشری نابود نشده باید اکنون اقدام کنیم. اگر اکنون اقدام نکنیم بسیاری از میلیونها گونه در حال انقراض نابود خواهند شد.»

این گزارش که «ارزیابی جهانی» نام گرفته می گوید حدود یک میلیون از مجموع هشت میلیون گونه گیاهی و جانوری کره زمین در خطر نابودی هستند و نسل بسیاری از آنها در چند دهه آینده منقرض خواهد شد.

طبق یافته‌های این پژوهش، کشاورزی صنعتی و ماهیگیری عوامل اصلی این بحران هستند و ضریب انقراض نسل جانداران به دهها تا صدها برابر میزان متوسط طی ۱۰ میلیون سال گذشته افزایش یافته است.

این پژوهش می افزاید گرمایش کره زمین تحت تاثیر مصرف سوخت‌های فسیلی و ذغال سنگ نابودی جانداران را تسریع کرده است.

این گزارش نتیجه همه جانبه‌ترین پژوهش در زمینه ارتباط رفاه بشر با طبیعت است و پس از مذاکرات فشرده بین نمایندگان کشورهای عضو هیئت بین المللی تنوع زیستی و بوم زیست‌ها ساعاتی پس از نیمه شب شنبه در شهر پاریس نهایی شد.

این پژوهش دربرگیرنده شواهد علمی جدیدی است که می گوید برای پیشگیری از خطرات ناشی از آلودگی طبیعت، نابودی زیست بوم‌ها و گرمایش زمین باید الگوهای اقتصادی جدیدی را در پیش گرفت که مثل الگوی «دوران رشد اقتصادی بی‌مهار» ضایعه بار نباشد.

این گزارش که براساس یافته‌های ۱۵ هزار پژوهش علمی و طی سه سال تنظیم شده خطرات متعددی از جمله از بین رفتن حشراتی که در پخش گرده گیاهان خوراکی نقش حیاتی دارند، نابودی صخره‌های ساحلی که از زیستگاههای ماهیان هستند و از بین رفتن گیاهان دارویی را برمی شمرد.

فهرست گونه هایی که در خطر نابودی هستند بیش از ۴۰ درصد دوزیستان، حدود ۳۳ درصد مرجان‌های صخره ای، کوسه‌ها و بیش از یک سوم پستانداران دریایی را شامل می شود. پژوهش‌ها در مورد حشرات چنین دقتی ندارد ولی تخمین زده می شود که حدود ۱۰ درصد از آنها ممکن است نابود شوند.

انتشار این پژوهش با افزایش فعالیت گروههای طرفدار محیط زیست از جمله «شورش انقراض» که کارزار نافرمانی مدنی آن پارلمان بریتانیا را مجبور کرد تا وضعیت اضطراری زیست محیطی اعلام کند همزمان شده است.

زبان صریح و هشدار آمیز این گزارش شبیه بیانیه هیئت تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد است که در ماه اکتبر اعلام کرد برای کاهش سریع گازهای گلخانه‌ای و پرهیز از وقوع پیامدهای فاجعه بار گرمایش زمین باید تغییرات اقتصادی و اجتماعی عمیقی صورت بگیرد.

یافته‌های این گزارش جدید در عین حال همه کشورهای جهان را تحت فشار قرار خواهد داد تا در کنفرانس بین المللی تنوع زیستی که قرار است اواخر سال جاری میلادی در چین برگزار شود، تصمیمات جدی تری بگیرند.

با استفاده از گزارش روزیتر؛ ش.ر/خ
XS
SM
MD
LG