لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۰

انتشار مجموعه «زنان ایران» از سوی اسپاتیفای؛ شروین حاجی‌پور پیشتاز جایزه ویژه گرمی شد


شروین حاجی‌پور، سازنده ترانه اعتراضی «برای»
شروین حاجی‌پور، سازنده ترانه اعتراضی «برای»

اسپاتیفای، از محبوب‌ترین و بزرگ‌ترین سرویس‌های پخش آنلاین موسیقی در جهان، خبر داد که مجموعه جدیدی از ترانه‌های گلچین‌شده از هنرمندان ایرانی را با عنوان «زنان ایران» راه‌اندازی کرده است.

این فهرست پخشِ (پلی‌لیستِ) جدید، شامل آهنگ‌هایی از خوانندگان مطرح ایرانی از جمله گوگوش، مهستی و هایده، در کنار هنرمندانی مانند شروین حاجی‌پور و توماج صالحی است که هر دو پس از ساخت ترانه‌هایی در حمایت از اعتراضات ایران، با سرکوب جمهوری اسلامی مواجه شدند.

در این فهرست پخش، اسپاتیفای همچنین از امکانات افزودن کلیپ‌های ویدئویی به آهنگ‌ها بهره گرفته تا هر آهنگ با اطلاعات زمینه‌ای مربوط به تلاش ایرانیان برای تغییرات اجتماعی و سیاسی کشورشان و اظهارنظرهای هنرمندان همراه شود.

این فهرست پخش همچنین شامل آثار هنرمندان ایرانی مقیم خارج از کشور، از جمله رعنا منصور، سنوه آلگرا، و سودالیزا، خواننده ایرانی‌هلندی است که تعدادی آهنگ در حمایت از اعتراضات جاری در ایران منتشر کرده است.

به نوشته رسانه‌ها، هدف اسپاتیفای از این کار، فراهم کردن بستری برای موسیقیدانان، کمدین‌ها، طراحان و تهیه‌کنندگان ایرانی است تا در موضوعاتی مانند فرهنگ، هنر، خلاقیت هنری و اهمیت آزادی بیان تبادل نظر کنند.

توماج صالحی که آثار اعتراضی او در این فهرست پخش بازتاب یافته، خواننده رپ سرشناسی است که همچنان در بازداشت به‌سر می‌برد و خبرهایی در مورد شکنجه شدید او منتشر شده است.

شروین حاجی‌پور نیز که مدتی را در زندان جمهوری اسلامی به‌سر برده، هنرمندی است که بیش از ۹۵ هزار نفر با ارسال درخواست به آکادمی اهداکننده جایره گِرَمی خواستار اهدای این جایزه به او شده‌اند؛ گرمی معتبرترین جایزه صنعت موسیقی جهان است.

«بیلبورد»، سایت صنعت موسیقی، به تازگی گزارش داد در مراسم ویژه‌ای که شامگاه ۱۵ بهمن به وقت لس‌آنجلس برگزار می‌شود، برای اولین بار، یک جایزه ویژه به مراسم جوایز موسیقی گرمی اضافه خواهد شد و انتظار می‌رود ترانه «برای» اثر شروین حاجی‌پور، برنده این جایزه شود.

در این گزارش آمده است که در مراسم پیش رو، از جایزه تازه‌ای با عنوان «آهنگ برای تغییر اجتماعی» رونمایی خواهد شد و از ۱۱۵ هزار مورد قابل ثبت برای رأی به برنده این جایزه، ۹۵ هزار مورد به آهنگ «برای» اختصاص یافته است.

هاروی میسون جونیور، مدیر عامل «آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط»، نهادی که هرساله جایزهٔ گرمی را اعطا می‌کند، روز دوشنبه دهم بهمن در بیانیه‌ای در مورد شروین حاجی‌پور گفت: «آکادمی عمیقاً تحت تأثیر حجم بالای درخواست‌ها قرار گرفته است.»

وی اضافه کرده: «اگرچه نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که چه کسی برنده این جایزه می‌شود، اما از این‌که می‌بینیم آکادمی ما بستری برای شتاب بخشیدن به تغییرات شده تحت تأثیر قرار گرفته‌ایم.»

لیلا کشفی، تهیه‌کننده این فهرست پخش، بر «اهمیت زنده نگه داشتن صدای ایرانیان» تأکید کرد و در اینستاگرام نوشت: «ده‌ها سال است که جمهوری اسلامی ایرانیان را مجبور کرده است که زیبایی‌های فرهنگ ایرانی را سرکوب کنند – فرهنگی که هزاران سال پیش در بستر موسیقی، رقص، عشق، و مدارا پایه‌گذاری شده است.»

خانم کشفی اضافه کرده که «جمهوری اسلامی هنرمندان را هدف قرار می‌دهد زیرا موسیقی ایجادکننده انقلاب است.»

XS
SM
MD
LG