لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۹

تولید واکسن اسپوتنیک در ایران «تا دو ماه آینده هم رخ نخواهد داد»


کشورهایی که واکسن روسی اسپوتنیک‌وی را پیش‌خرید کرده‌اند اکنون در بلاتکلیفی مانده‌اند
کشورهایی که واکسن روسی اسپوتنیک‌وی را پیش‌خرید کرده‌اند اکنون در بلاتکلیفی مانده‌اند

در حالی که روز پنجم تیر، خبری در مورد تولید محموله‌های آزمایشی واکسن روسی «اسپوتنیک وی» در ایران منتشر شد، گزارش‌های تازه حاکی از آن است که ایران حداقل تا اواخر تابستان امسال مجوز تولید انبوه این واکسن را نخواهد داشت.

روزنامه سازندگی در شماره چهارشنبه ۹ تیر خود در خبری اختصاصی در این مورد نوشت: «آن طور که سازندگی به دست آورده، تا دو ماه آینده هم خبری از واکسن روسی تولید داخل نیست.»

واکسن روسی «اسپوتنیک وی» علیه ویروس کرونا، در شرکت دارویی «اکتووِرکو» تحت لیسانس گامالیای روسیه باید تولید شود و بنا بر گزارش این روزنامه، «جستجوها نشان می‌دهد گامالیای روسیه تنها اجازه تولید آزمایشی این واکسن را به ایران داده است و ظاهراً تا اواخر تابستان امسال، ایران مجوز تولید انبوه این واکسن را نخواهد داشت.»

این خبر در حالی منتشر می‌شود که به نوشته «سازندگی» سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، در هفته‌های پایانی حضور در مسند این وزارتخانه، به شرکت دارویی نزدیک به خود رفته و از «اسپوتنیک ایرانی» رونمایی کرده است.

آقای نمکی همچنین روز چهارشنبه به استان یزد رفته و از دریافت «اجازه مصرف اضطراری» واکسنی به نام «پاستور» به عنوان «دومین واکسن ملی» خبر داد.

او گفت که «دومین واکسن ملی هم به مجموعه واکسن‌های کشور پیوست» و در عین حال در این سفر خود از طرحی به نام «طرح ادغام طب ایرانی در نظام شبکه» بازدید کرد که به گفته او در آن «از ظرفیت‌های شیوه صحیح زندگی در ایران قدیم و طب سنتی استفاده می‌شود.»

رونمایی پی‌درپی مسئولان از «مجموعه واکسن‌های کشور» در حالی است که اتمام ذخیره واکسن کرونا در بسیاری از مراکز درمانی کشور و نبود واکسن کافی برای تزریق دُز دوم به بسیاری از شهروندان سالمندی که در یکی دو ماه گذشته دُز اول را دریافت کرده‌اند، موجب نگرانی بسیاری از شهروندان و سردرگمی سالمندان شده است.

گزارش رسانه‌های ایران در روزهای گذشته حاکی از بی‌نظمی و حضور شبانه شهروندان سالمند ایرانی در صف‌های طولانی دریافت نوبت تزریق واکسن است.

برخی سالمندان حتی با وجود دریافت پیامک مراجعه به مراکز درمانی برای دریافت دز دوم، پس از مراجعه با پاسخ منفی مبنی بر نبود واکسن یا تغییر تاریخ تزریق مواجه می‌شوند.

شماری از سالمندان حتی گزارش کرده‌اند که هنگام دریافت دز دوم واکسن به آن‌ها پیشنهاد شده که واکسن دیگری غیر از واکسنی که دز اول آن را تزریق کرده بودند، دریافت کنند.

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی و عضو کمیته علمی کووید ۱۹، روز ۱۷ خرداد با اشاره به کمبود واکسن کرونا برای تزریق دُز دوم گفت که ظرفیت پایین تولید واکسن اسپوتنیک‌وی در روسیه باعث شده است تا کشورهایی که این واکسن را پیش‌خرید کرده‌اند در «بلاتکلیفی» بمانند.

روند واکسیناسیون در ایران به شدت کند پیش می‌رود. ایران حدود ۸۳ میلیون نفر جمعیت دارد؛ برای واکسیناسیون جمعیت کل کشور به ۱۶۰ میلیون دز و برای واکسیناسیون گروه‌های در معرض خطر دست‌کم به ۱۰۰ میلیون دز واکسن نیاز است. این در حالی است که تاکنون مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در دز اول و دوم به پنج و نیم میلیون دز رسیده است.

با وجود این وضعیت، سعید نمکی، وزیر بهداشت، و حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، گفته‌اند در ماه‌های آینده واکسن کرونا «به کشورهای فقیر هدیه می‌دهیم».

حسین سلامی، فرمانده سپاه، همچنین در حاشیه مراسم رونمایی از «واکسن نورا» گفت اکنون زمان آن رسیده که «به آمریکایی‌ها واکسن بدهیم» و «اگر کمبودی دارند ما حاضریم به آن‌ها کمک کنیم».

XS
SM
MD
LG