لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۷

وزیر اسرائیلی: تنها راه توقف برنامه هسته‌ای و سرکوب در ایران، تحریم‌های فلج‌کننده است


گیلا گاملی ال، وزیر اطلاعات اسرائیل
گیلا گاملی ال، وزیر اطلاعات اسرائیل

​وزیر اطلاعات اسرائیل روز چهارشنبه سوم اسفند گفت که تنها راه جلوگیری از کشتار معترضان و توسعه برنامه هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی ایران، اعمال تحریم‌های فلج‌کننده علیه این حکومت است.

گیلا گاملی ال در سخنرانی خود در اجلاس رهبران زن در تل آویو تاکید کرد: «بدون تردید برنامه هسته‌ای ایران بزرگترین تهدید برای اسرائیل و منطقه است.»

وزیر اطلاعات اسرائیل از آمریکا و کشورهای اروپایی خواست تا تحریم‌های گسترده‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کنند.

گیلا گاملی ال اضافه کرد: «تحریم‌ها نه تنها باعث توقف جمهوری اسلامی برای رسیدن به بمب (اتمی) خواهند شد بلکه می‌توانند سرکوب وحشیانه معترضان در ایران را نیز متوقف کنند.»

او در ادامه به اعتراضات سراسری در ایران اشاره کرد و گفت، موج اخیر تظاهرات در ایران شش ماه است که ادامه دارد.

وزیر اطلاعات اسرائیل همچنین اضافه کرد، کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد جرقه موج اعتراضات اخیر را زد، «اما اعتراضاتی که علیه حجاب آغاز شد، به سرعت به یک اعتراض گسترده مردمی تبدیل شد که سراسر کشور را فرا گرفت».

گیلا گاملی ال همچنین تاکید کرد که حکومت جمهوری اسلامی به طور گسترده‌ای از سرکوب خشونت‌بار برای خاموش کردن اعتراضات استفاده می‌کند.

او گفت، تنها راهی که می‌توان آن را متوقف کرد، اعمال تحریم‌های فلج کننده است.

وزیر اطلاعات اسرائیل تصریح کرد: «محکومیت‌ها، خشونت علیه افراد بی‌گناه را متوقف نمی‌کند، همانطور که برنامه هسته‌ای را متوقف نمی‌کند. جهان نمی‌تواند فقط نظاره‌گر باشد زمانی که اساسی‌ترین حقوق بشر به این شکل پایمال می‌شود.»

جرقه اعتراضات سراسری و ادامه‌دار در ایران از روز ۲۶ شهریور در پی جان باختن مهسا (ژینا) امینی زده شد و دامنه آن به سرعت افزایش یافت.

نهادهای حقوق بشری می‌گویند در این اعتراضات بیش از ۵۲۰ نفر کشته و نزدیک به ۲۰ هزار نفر نیز بازداشت شدند.

با استفاده از جروزلم پست
XS
SM
MD
LG