لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۵

در سری‌لانکا شرایط اضطراری اعلام شد


افزایش اختیارات ارتش و نیروهای پلیس که رئیس‌جمهوری سری‌لانکا مجوز آن را داده‌است، در جریان جنگ داخلی آن کشور استفاده می‌شد
افزایش اختیارات ارتش و نیروهای پلیس که رئیس‌جمهوری سری‌لانکا مجوز آن را داده‌است، در جریان جنگ داخلی آن کشور استفاده می‌شد

رئیس‌جمهوری سری‌لانکا به نیروهای نظامی و پلیس آن کشور اجازه داده‌است بدون کسب اجازه مقام‌های قضائی، مظنونان به طرح‌ریزی و یا ارتباط با حملات در آن کشور را بازداشت یا بازجویی کنند. دولت سری‌لانکا می‌گوید شبکه‌ای بین‌المللی به انجام حملات مرگبار عید پاک کمک کرده‌است.

نزدیک به ۳۰۰ نفر در جریان انفجارها، از جمله ناشی از حملات انتحاری، در کلیساها و هتل‌های سری‌لانکا، جان خود را از دست داده‌اند. شـش مورد از هشت انفجار در کلمبو، پایتخت سری‌لانکا رخ داده‌‌است، یک انفجار در شهر شرقی باتیکالوا و حمله‌ای دیگر نیز در نـگومبو، نزدیک پایتخت آن کشور.

علاوه بر قربانیان صدها تن زخمی شده‌اند و نیروهای امنیتی از یافتن ۸۷ چاشنی انفجاری در ایستگاه مرکزی اتوبوس کلومبو خبر داده‌اند. بمبی نیز در جریان تلاش نیروهای پلیس برای خنثی‌ کردن آن در نزدیکی یک کلیسا منفجر شده‌است.

افزایش اختیارات ارتش و نیروهای پلیس که رئیس‌جمهوری سری‌لانکا مجوز آن را داده‌است، در جریان جنگ داخلی آن کشور استفاده می‌شد، اما با پایان جنگ عملا کنار گذاشته شد. سریلانکا بیش از دو دهه درگیر جنگ داخلی مرگبار میان شبه‌نظامیان جدایی‌طلب «ببرهای تامیل» و نیروهای دولتی بود.

رانیل ویکرمسینگه، نخست‌وزیر، در مورد وقوع تنش‌های قومی و مذهبی و بی‌ثباتی در کشورش ابراز نگرانی کرده و از «نیروهای دفاعی» خواسته برای جلوگیری از بحران «از تمامی ظرفیت‌های ممکن استفاده کنند».

هشت حمله انجام شده که شـش مورد آن در پایتخت رخ داده‌است
هشت حمله انجام شده که شـش مورد آن در پایتخت رخ داده‌است

به دولت در مورد احتمال وقوع حملات هشدار داده شده بود

ساعاتی پس از آن‌که نخست‌وزیر سری‌لانکا رسما اعلام کرد مقام‌های امنیتی هشدارهایی در مورد احتمال وقوع حملات داده بودند، روزنامه «هندو» به‌نقل از منابع آگاه در دهلی‌نو می‌گوید هند اوایل آوریل به سری‌لانکا هشدار داده بود.

وزیر بهداشت هند نیز روز دوشنبه به شماری از خبرنگاران گفته است سازمان‌های امنیتی «بین‌المللی» در روز چهارم آوریل، بیشتر از دو هفته پیش از وقوع حملات به دولت سری‌لانکا هشدار داده بودند.

کلمبو گروهی نه‌چندان شناخته‌شده به‌نام «جماعت ملی توحید» را مسئول انجام حملات معرفی کرده‌است.

نامه‌ای که در ۱۱ آوریل از سوی یک مقام ارشد پلیس به مقام‌های دولتی ارسال شده و حال در رسانه‌های بین‌المللی و شبکه‌های اجتماعی نیز بازتاب یافته، حاکی‌ست فردی به نام محمد زهران، رهبر این گروه، و هوادارانش مشغول طرح‌ریزی حملات انتحاری هستند.

بنا بر هشدار صادر شده، این احتمال نیز مطرح شده بود که حملات، کلیساهای کاتولیک و سفارت‌ هند در کلمبو را هدف قرار خواهند داد.

مقام‌های ارشد سری‌لانکا گفته‌اند این هشدار به دست آن‌ها نرسیده‌است. با این حال رسانه‌های هند می‌گویند سفارت آن کشور از چند هفته پیش بر تدابیر امنیتی افزوده بود.

نامه هشدارآمیز که حال در رسانه‌هایی مانند نیویورک‌تایمز یا رویترز نیز منتشر شده، ساعاتی پس از حملات در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شده بود.

دولت سری‌لانکا برخی از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های محبوب را به‌دلیل آن‌چه «جلوگیری از انتشار اخبار جعلی و دامن‌زدن به تنش‌ها» عنوان شده، فیلتر کرده‌است.

شبکه بین‌المللی

یکی از سخنگویان دولت سری‌لانکا می‌گوید یک شبکه بین‌المللی به انجام حملات کمک کرده‌است.

خبرگزاری رویترز به‌نقل از کارشناسان امور مقابله با تروریسم می‌گوید با در نظر گرفتن گستره و شدت حملات، احتمال این‌که گروهی مانند القاعده و یا «حکومت اسلامی» در آن دخیل بودند زیاد است، حتی اگر مسئول اصلی انجام آن‌ها یک گروه محلی باشد.

سریلانکا در جنوب آسیا است و بیش از ۲۱ میلیون نفر جمعیت دارد. بیش از ۷۰ درصد از جمعیت کشور سینهالی‌تبار و عمدتا بودایی هستند. مابقی نیز از اقوام تامیل سریلانکا و هند و اقوام مسلمان (مور) هستند. مسلمانان سری‌لانکا عمدتا تامیل زبان هستند.

هندو، رویترز، گاردین، اسوشیتدپرس|ت
XS
SM
MD
LG