لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۱

چندین انفجار همزمان در سری‌لانکا بیش از ۲۰۰ کشته برجای گذاشت


۷٫۶ درصد از مردم سری‌لانکا مسیحی‌اند
۷٫۶ درصد از مردم سری‌لانکا مسیحی‌اند

بامداد یک‌شنبه شش انفجار همزمان در سه کلیسا و سه هتل در سری‌لانکا ۲۰۷ کشته و حدود ۵۰۰ زخمی به‌جا گذاشت. گزارش‌ها حاکی است ۳۵ نفر از کشته‌شدگان این انفجارها شهروندان خارجی هستند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دو مورد از این انفجارها که همزمان با عید پاک در شهر کلمبو، پایتخت، رخ داده توسط عاملان انتحاری انجام شده است.

انفجارها در این کلیساهای کاتولیک زمانی رخ داد مراسم عید پاک در آنها جریان داشت. که هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجارها را برعهده نگرفته است.

یکی از کلیساهای منفجرشده آرامگاه سنت آنتونی است و سه هتل پنج‌ستاره منفجرشده نیز «سنامون گرند»، «شانگری‌لا» و «کینگزبری» نام دارند که همگی از مکان‌های محبوب گردشگران هستند.

اولین انفجار در کلیسایی در کلمبو رخ داد و نیم ساعت بعد از آن دو انفجار دیگر در شهرهای نگومبو و باتیکالوآ شنیده شد.

انفجار در کلیسای سن‌سباستیان تمامی پنجره‌ها و درها و سقف این کلیسا را از جا کنده و به‌دورتر پرتاب کرده است.

ساعاتی بعد، به نوشته خبرگزاری فرانسه و به نقل از پلیس سری‌لانکا، انفجار هفتمی نیز در یک هتل در جنوب کلمبو رخ داد و جان دست‌کم ۲ نفر دیگر را گرفت.

بنا بر گزارش‌ها، دولت سری‌لانکا عصر یک‌شنبه در سراسر کشور ممنوعیت شبانه آمدوشد اعلام کرد و در پی اعلام این خبر، به‌ویژه خیابان‌های کلمبو خالی و فروشگاه‌ها بسته شده است.

بر اساس آمار سرشماری سال ۲۰۱۲، از کل جمعیت ۲۲ میلیون نفری سری‌لانکا، ۷۰ درصد بودایی، ۱۲٫۶ درصد هندو، ۹٫۷ درصد مسلمان و ۷٫۶ درصد مسیحی هستند.

به گفته ائتلاف ملی انجیلی مسیحی سری‌لانکا (NCEASL) که بیش از ۲۰۰ کلیسا و سایر سازمان‌های مسیحی این کشور را نمایندگی می‌کند، سال گذشته ۸۶ مورد تبعیض، تهدید و خشونت تأییدشده علیه مسیحیان در سری لانکا گزارش شده است.

بسیاری از این موارد مربوط به مزاحمت‌هایی است که راهبان بودایی برای انجام مراسم در کلیساها ایجاد می‌کنند.

مسیحیان سری‌لانکا از هر دو قوم سینهالی و تامیل هستند و از این نظر تمایز قومی بین مسیحیان این کشور با بقیه اهالی مطرح نیست.

رویداد بامداد یک‌شنبه مرگبارترین خشونت در سری‌لانکا از زمان پایان جنگ داخلی این کشور یعنی از یک دهه پیش به این‌سو است.

با استفاده از آسوشتدپرس و خبرگزاری‌های فرانسه و آلمان / پ.پ
XS
SM
MD
LG