لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۸

رئیس جمهور سری‌لانکا با یک هواپیمای نظامی به مالدیو گریخت


معترضان روز شنبه ضمن محاصره اقامتگاه ریاست ‌جمهوری خواستار استعفای گوتابایا راجاپاکسا شده بودند
معترضان روز شنبه ضمن محاصره اقامتگاه ریاست ‌جمهوری خواستار استعفای گوتابایا راجاپاکسا شده بودند

گزارش‌ها حاکی است که گوتابایا راجاپاکسا، رئیس‌جمهور سری‌لانکا، روز چهارشنبه با یک هواپیمای نظامی از کشورش به مالدیو گریخت.

به دنبال اعتراضات گسترده در سریلانکا به بحران عظیم اقتصادی، تورم لجام‌گسیخته، نبود برق و سوخت و ورشکستگی بانک مرکزی و حمله ده‌ها هزار تن از معترضان به اقامتگاه رئیس جمهوری در کلمبو، گوتابایا راجاپاکسا از روز شنبه مخفی شده بود.

گوتابایا راجاپاکسا هفته گذشته وعده داده بود که روز چهارشنبه استعفا خواهد کرد و راه را برای «انتقال مسالمت آمیز قدرت» باز می‌کند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید، گوتابایا راجاپاکسا به عنوان رئیس جمهور از مصونیت سیاسی برخوردار است و گمان می‌رود که او قبل از کناره‌گیری می‌خواست از کشور خارج شود تا از بازداشت احتمالی خود پس از استعفا جلوگیری کند.

به گفته منابع مهاجرتی، گوتابایا راجاپاکسا، به همراه همسرش و دو محافظش در بین چهار مسافر هواپیمای نظامی آنتونوف-۳۲ بودند که از فرودگاه اصلی بین‌المللی به سمت مالدیو برخاست.

یکی از مقامات مهاجرتی سری‌لانکا در این زمینه گفته است: «گذرنامه‌های آنها مهر خروج خورده بود و آنها سوار پرواز ویژه نیروی هوایی شدند.»

گزارش‌ها حاکی است که از خروج رئیس‌جمهور سریلانکا ۷۳ ساله برای بیش از۲۴ ساعت به دلیل مخالفت پرسنل اداره مهاجرت و گمرک در فرودگاه جلوگیری شده بود.

گوتابایا راجاپاکسا می‌خواست با یک پرواز تجاری به دبی پرواز کند، اما کارکنان فرودگاه بین‌المللی بندرانایک از ارائه خدمات «وی ای پی» خودداری کردند و اصرار داشتند که همه مسافران باید از گیت‌ها و باجه‌های عمومی به سمت پروازهای خود حرکت کنند.

یک مقام امنیتی گفته است، رئیس جمهوری و همراهان به دلیل ترس از واکنش‌های مردم نمی‌خواستند از گیت‌های عمومی عبور کرده و سوار هواپیما شوند و به همین دلیل چهار پرواز روز دوشنبه خطوط هوایی امارات متحده عربی را از دست دادند.

باسیل راجاپاکسا، برادر رئیس جمهوری و وزیر سابق دارایی که در ماه آوریل از مقامش استعفا کرد، هم از کشور خارج شده است.

رئیس‌جمهور راجاپاکسا به «سوء مدیریت و فساد» متهم است. برادر بزرگش، ماهیندا راجاپاکسا، تا دو ماه پیش نخست‌وزیر بود که او نیز بعد از آغاز اعتراضات استعفا داد.

اعتراضات در سری‌لانکا از اوایل بهار سال جاری آغاز شد. این اعتراضات در حالی در روزهای اخیر گسترش یافت که نتایج ورشکستگی کامل اقتصادی و مالی در این کشور پدیدار شده است.

در پی ورشکستگی سری‌لانکا، دولت این کشور اوایل بهار امسال اعلام کرد که توان بازپرداخت وام‌های خارجی را از دست داده است.

قرار بود دولت تا پنج سال دیگر حدود ۳۰ میلیارد دلار بدهی خارجی را بازپرداخت کند اما ذخیره ارز خارجی آن ته کشید.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG