لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

سریلانکا بدهی نفتی خود به ایران را با مبادلۀ چای پرداخت می‌کند


مزارع چای سریلانکا
مزارع چای سریلانکا

یک مقام دولت سریلانکا روز جمعه دوم تیر به خبرگزاری رویترز گفت این کشور به جای پرداخت مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار بدهی نفتی خود به ایران، از ماه آینده اقدام به مبادله چای با تهران خواهد کرد.

دولت‌های تهران و کلمبو از دو سال پیش برای مبادله نفت در برابر چای جهت تسویه بدهی نفتی ۱۱ سال پیش سریلانکا به ایران موافقت کرده بودند اما اجرای توافق به دلایل مالی مرتبط با سریلانکا تعلیق شد.

دولت کلمبو سال گذشته با وخیم‌ترین بحران مالی خود در هفت دهه اخیر روبه‌رو شد و ذخایر ارزی آن به میزان کم‌سابقه‌ای کاهش یافت.

نیراج دی‌مل، رئیس گروه تاجران چای سریلانکا، به رویترز گفت اجرای توافق مبادله چای با ایران، برای کشورش «بسیار به موقع» است و سریلانکا با دسترسی به بازار ایران، می‌تواند بدون تکیه به دلار، تجارت کند.

او افزود که سریلانکا از ماه میلادی آتی ارسال محموله چای معادل دو میلیون دلار در ماه تسویه بدهی نفتی خود را شروع خواهد کرد. براساس توافق پیشین قرار بود ماهانه معادل پنج میلیون دلار چای سریلانکا به ایران ارسال شود.

یک شرکت دولتی سریلانکا که ۱۱ سال پیش نفت ایران را خریداری کرد و به تهران بدهکار است، پول چای ارسالی از این کشور به ایران را به صادرکنندگان چای سریلانکایی پرداخت خواهد کرد.

چای سیلان که محبوب‌ترین محصول تولیدی در سریلانکا است، سال میلادی گذشته معادل ۱.۲۵ میلیارد دلار برای آن کشور درآمد ارزی داشت.

تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران که مانع از پرداخت مستقیم ارز به تهران شده، صادرات کلی چای سریلانکا را کاهش داده بود.

با این حال، رویترز با استناد به داده‌های رسمی سریلانکا نوشت که در سال‌های گذشته نیز چای سیلان از راه امارات به ایران صادر می‌شد و امارات چای وارداتی از سریلانکا را از ۴۸ میلیون دلار در پنج سال قبل به ۱۱۸ میلیون دلار در سال میلادی گذشته رساند.

XS
SM
MD
LG