لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۹

آمریکا یک «گروه بحرینی مورد حمایت ایران» را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد


ناتان سیلز، هماهنگ کننده امور مبارزه با تروریسم وزارت امور خارجه آمریکا
ناتان سیلز، هماهنگ کننده امور مبارزه با تروریسم وزارت امور خارجه آمریکا

وزارت امور خارجه ایالات متحده روز سه شنبه یک گروه شبه نظامی در بحرین را که گفته می‌شود از سوی ایران حمایت می‌شود، در فهرست سازمان‌های تروریستی خود قرار داد.

به گزارش رویترز، در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است، گروه «گردان‌های الاشتر» در سال ۲۰۱۳ با هدف سرنگون کردن حکومت بحرین تشکیل شد و تاکنون شماری از نیروهای پلیس بحرین را در درگیری و بمب‌گذاری کشته است.

این بیانیه اضافه کرده است، این گروه شبه نظامی شیعه مواد منفجره و تسلیحات خود را «از ایران دریافت می‌کند».

ناتان سیلز، هماهنگ کننده امور مبارزه با تروریسم وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفته است: الاشتر یکی دیگر از جریان‌های تروریستی مورد حمایت ایران است که از جانب یک رژیم فاسد دست به کشتار می زند.

وی اضافه کرده است: ایالات متحده امروز با قرار دادن گروه الاشتر در فهرست تروریستی نشان داد آنچه را که ایران از طریق به کارگیری این گروه نیابتی علیه بحرین انجام می دهد، به روشنی می‌بیند.

بحرین در سال‌های اخیر بارها ایران را به ساماندهی گروه‌های شبه‌نظامی در این کشور و انجام عملیات تروریستی متهم کرده است، امری که ایران همواره آن را تکذیب می‌کند.

سال گذشته دولت بحرین اعلام کرد که یک گروه «تروریست مرتبط با سپاه پاسداران ایران» را شناسایی و اعضای آن را بازداشت کرده است. به گفته دولت بحرین، این گروه در حمله به اتوبوس نیروهای پلیس نقش داشته است، ایران اما چنین اتهامی را «واهی و بی‌اساس» خواند.

بحرین زمستان ۱۳۹۵ نیز سه نفر از شیعیان این کشور را که متهم به قتل سه نفر از نیروهای پلیس بودند اعدام کرد. این اعدام‌ها برای اولین بار در دو دهه اخیر بود که در بحرین رخ می‌داد و به اعتراضاتی نیز در کشور انجامید.

بحرین از حدود هفت سال قبل شاهد ناآرامی‌ها و اعتراضات اکثریت شیعیان این کشور بوده که خواهان نقش پررنگ‌تری در اداره کشور هستند.

با استفاده از گزارش های رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک/ت.ت
XS
SM
MD
LG